Rekordfå i uddannelse direkte efter gymnasiet
Fra grundskole og gymnasiale uddannelser til fortsat uddannelse 2022
Blot hver tiende elev, som blev færdig med gymnasiet i 2022, gik direkte videre til en ny uddannelse. Dermed var der ni ud af ti gymnasieelever, som efter tre måneder ikke var i uddannelse. Andelen har aldrig været lavere i statistikkens historie. Når man ser på de elever, som blev færdige med gymnasiet i 2021, var der 32 pct., som var i gang med en uddannelse efter et år. Af de elever, som bestod studentereksamen i 2020, var 59 pct. to år efter startet på en uddannelse. Der er således, også rekordfå af de unge, som var i gang med en uddannelse både et og to år efter gymnasiet.
Kilde: www.statistikbanken.dk/forlob15Flere mænd end kvinder i gang med en uddannelse direkte efter gymnasiet
Når det handler om, hvor mange der gik direkte videre på en uddannelse efter gymnasiet, så var det mændene, der i 2022 havde førertrøjen på. Mændene lå med 12 pct. lidt foran kvinderne, som med 11 pct. var i uddannelse tre måneder efter afsluttet gymnasie. Til gengæld overhalede kvinderne mændene i forhold til, hvem der var i gang med en uddannelse to år efter gymnasiet. For årgang 2020 var det nemlig 60 pct. af kvinderne, som var i gang med en uddannelse, hvor det for mændene var 58 pct.
Indvandrere og efterkommere starter tidligere på en uddannelse
Der er betydeligt færre indvandrere og efterkommere, som tager et sabbatår efter gymnasiet sammenlignet med danske elever. Det er i høj grad unge indvandrere og efterkommere, som efter tre måneder går direkte videre fra gymnasiet til en ny uddannelse. For 2022-årgangen var det 32 pct. af indvandrerne og 30 pct. af efterkommerne, der var startet på en uddannelse direkte efter gymnasiet. For elever med dansk oprindelse var det 9 pct.
Kilde: www.statistikbanken.dk/forlob15Forskellen mellem regionerne er blevet mindre over årene
Forskellene mellem regionerne på andelen af elever, som går i gang med en ny uddannelse lige efter gymnasiet, er faldet fra 2013 til 2022. I 2013 var forskellen mellem top og bund på 8 procentpoint og i 2022 var det faldet til 3 procentpoint. Region Sjælland havde i 2013 med 31 pct. den højeste andel, mens Region Midtjylland med 23 pct. havde den laveste andel. I 2022 havde Region Nordjylland med 13 pct. den største andel, mens Region Midtjylland og Region Hovedstaden i den anden ende af skalaen lå på en andel på 10 pct. I perioden fra 2013 til 2022 har der generelt været et fald i andelen af elever, men der er alligevel betydelig forskel på udviklingen i de enkelte regioner. Det største fald kan således ses hos Region Sjælland, hvor andelen faldt med 19 procentpoint i perioden fra 2013 til 2022. Til sammenligning faldt andelen i samme periode kun 11 procentpoint i Region Hovedstaden.
Kilde: www.statistikbanken.dk/forlob15Nyt fra Danmarks Statistik
3. august 2023 - Nr. 267
Hent som PDF
Næste udgivelse: 27. maj 2024
Kontakt
- Martin Herskind, tlf. 39 17 31 64
Kilder og metode
Danmarks Statistik offentliggør uddannelsesstatistikken fra og med 2015 ud fra en ny klassifikation - se www.dst.dk/disced-15.