It-anvendelse i befolkningen 2016
I publikationen beskrives danskernes anvendelse af it og internet i bred forstand. Undersøgelsen adresserer også mere specifikke emner såsom formål med internetbrug, mediebrug og e-handel.
Udvalgte resultater fra årets undersøgelse:
Unge er massivt tilstede på sociale medier...
Kun tre pct. af de 15-18 årige fravælger at være på sociale medier. Til sammenligning er den tilsvarende andel 32 pct. blandt de 19-89-årige.
…og bevidste forbrugere af sociale medier.
To ud af tre unge begrænser adgangen til deres profil eller indhold på de sociale medier. Blandt resten af befolkningen er begrænsning af andres adgang mindre udbredt: 53 pct. af de 19-89-årige reducerer andres mulighed for at se indhold eller profil på de sociale medier.
Ældre bliver hastigt mere internetkyndige
44 pct. af de 65-89-årige brugte aldrig internet i 2011. Andelen er i 2016 faldet til 19 pct. Dermed forsvandt mere end halvdelen af ikke-brugere på fem år.
Blandt årets øvrige resultater:
- 100 pct. af unge mellem 15-18 år er online mindst én gang om ugen. 98 pct. går på internettet via smartphone.
- Facebook, Snapchat og Instagram er de mest populære online mødesteder blandt unge mellem 15-18 år. Tre ud af fire har en profil på alle tre sociale medier. 86 pct. af unge danskere tjekker Facebook flere gange dagligt eller mindst én gang om dagen. To ud af tre bruger Snapchat dagligt og hver anden er aktiv på Instagram mindst én gang hver eneste dag
- Fire ud af fem mellem 16 og 89 år går på internettet via mobiltelefon. Hver femte bruger internet via Smart-TV.
- Andelen af dem, der handler på nettet, er steget fra 65 pct. i 2011 til 77 pct. i 2016.
Kolofon
It-anvendelse i befolkningenKultur og fritid
ISBN pdf: 978-87-501-2237-1
Udgivet: 28. november 2016 kl. 09:00
Antal sider: 78
Kontaktinfo:
Anne Vibeke Jacobsen
Telefon: 39 17 33 19