Gå til sidens indhold

It-anvendelse i virksomheder 2015

Publikationen belyser virksomhedernes brug af it og internet i bred forstand. Derudover dykker undersøgelsen også ned i mere specifikke emner – f.eks. er over halvdelen, nærmere bestemt 56 pct., af danske virksomheder med mere end 10 medarbejdere i dag til stede på et eller flere sociale medier. I 2013 var det 40 pct., og i 2014 var det 49 pct. Publikationen belyser også emner som internethastighed, udbredelsen af mobilt bredbånd og mere.

Bruges primært til markedsføring
Virksomhederne bruger specielt de sociale medier til at markedsføre dem selv eller deres produkter. Af de virksomheder, der er på de sociale medier, bruger 83 pct. af dem medierne til markedsføring eller PR. Rekruttering af nye medarbejdere fylder også meget – her gælder det 54 pct.

Store medier prioriterer it højere
Det er især de store virksomheder, der vælger at opruste deres it-anvendelse og prioritere den højere. Halvdelen af danske virksomheder med mindst 50 ansatte har i dag internet med hastigheder på mindst 100 Mbit/sekund – det gælder kun 21 pct. for mindre virksomheder.

Øvrige pointer fra publikationen:

  • 27 pct. af virksomhederne har haft e-salg inden for det sidste år – og det samlede e-salg udgør en femtedel af virksomhedernes omsætning.
  • Hver fjerde virksomhed øgede sidste år deres investeringer i it-sikkerhed, og 38 pct. har en it-sikkerhedspolitik, der gennemgås regelmæssigt. For 83 pct. af dem, der har en it-sikkerhedspolitik, er den blevet gennemgået inden for de sidste to år.
  • 12 pct. af virksomhederne med mindst 10 ansatte anvendte i 204 big data analyse, udført af virksomhedens egne ansatte eller af eksterne leverandører af analysearbejde.

It-anvendelse i virksomheder

Kolofon

It-anvendelse i virksomheder
Erhvervsliv
ISBN pdf: 978-87-501-2195-4
Udgivet: 9. december 2015 kl. 09:00
Antal sider: 40
Kontaktinfo:
Gitte Frej Pedersen
Telefon: 39 17 31 19

tilmeld dig nyheder

Modtag nyheder om de emner, der interesserer dig