Ledige stillinger og antal ansatte
Sidens indhold:
Hvad bliver jeres indberetning brugt til?
Her indberetter virksomheder ledige stillinger og antal ansatte på udvalgte arbejdssteder. Jeres indberetning er nødvendig for at kunne belyse udviklingen i antallet af ledige stillinger og analysere efterspørgslen på arbejdskraft efter branche og virksomhedsstørrelse. Statistikken hjælper arbejdsgivere, beslutningstagere og brancheorganisationer - fx Dansk Industri - med at vurdere arbejdsmarkedet og dets udvikling.
Nøgletal fra statistikken
Start indberetning
Vejledning, forberedelse og kladde
Her kan I hente en oversigt over alle spørgsmål i undersøgelsen som kladde eller som forberedelse til jeres indberetning.
Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 5 minutter.
Se alle spørgsmål: Ledige stillinger og antal ansatte (PDF - kladde)
Vejledning
Se vejledning på skemaet eller i kladden ovenfor.
Indberet digitalt med MitID Erhverv. Ejere af enkeltmandsvirksomheder kan også indberette med deres private MitID til erhverv.
Indberet med MitID
Vælg "Start indberetning" ovenfor, og indberet med MitID Erhverv.
- Når du er logget ind, kan du indberette til flere statistikker og for flere perioder.
- Hvis indberetningen afbrydes, kan du gemme en kladde.
- Du kan genåbne og rette indsendte indberetninger med MitID Erhverv.
Vejledning
Se vejledning på skemaet eller i kladden ovenfor.
Frister
| Tællingsdag | Periode | Frist |
|---|---|---|
| 8. januar 2025 | 1. kvartal 2025 | 23. januar 2025 |
| 9. april 2025 | 2. kvartal 2025 | 24. april 2025 |
| 9. juli 2025 | 3. kvartal 2025 | 24. juli 2025 |
| 8. oktober 2025 | 4. kvartal 2025 | 23. oktober 2025 |
| Tællingsdag | Periode | Frist |
|---|---|---|
| 12. februar 2025 | 1. kvartal 2025 | 27. februar 2025 |
| 14. maj 2025 | 2. kvartal 2025 | 2. juni 2025 |
| 13. august 2025 | 3. kvartal 2025 | 28. august 2025 |
| 12. november 2025 | 4. kvartal 2025 | 27. november 2025 |
| Tællingsdag | Periode | Frist |
|---|---|---|
| 11. december 2024 | 4. kvartal 2024 | 3. januar 2025 |
| 12. marts 2025 | 1. kvartal 2025 | 27. marts 2025 |
| 11. juni 2025 | 2. kvartal 2025 | 26. juni 2025 |
| 10. september 2025 | 3. kvartal 2025 | 25. september 2025 |
| 10. december 2025 | 4. kvartal 2025 | 5. januar 2026 |
Ofte stillede spørgsmål
Indberetningen er lovpligtig
EU-lovgivning forpligter Danmark til at producere en række statistikker om erhvervslivet.
Lov om Danmarks Statistik §§ 8-12a forpligter virksomheder til at indberette oplysninger til statistik.
Antal virksomheder med indberetningspligt til denne statistik
Danmarks Statistik anmoder hvert år ca. 7.000 virksomheder om lovpligtig, kvartalsvis indberetning til denne statistik.
Hvordan udvælges virksomheder?
Der er udvalgt arbejdssteder i branche 05.00.00 - 82.99.99 (hovedafdeling B - N).
- Større virksomheder: Alle arbejdssteder med 100 eller flere ansatte (personer) indgår altid i stikprøven.
- Mindre virksomheder: Der udtages repræsentative stikprøver blandt arbejdssteder med 1-100 ansatte. De udvalgte virksomheder indberetter normalt i minimum tre år, hvorefter der kan følge en pause. Mulighed for pause afhænger af virksomhedens branche og størrelse.
Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 5 minutter
Virksomheder kan frivilligt oplyse deres tidsforbrug i indberetningsløsningen. Virksomheder bruger typisk ca. 5 minutter på denne indberetning – inklusiv adgang, fremskaffelse af oplysninger, indtastning og eventuel support. Med udgangspunkt i det typiske tidsforbrug pr. indberetning er det samlede tidsforbrug for erhvervslivet opgjort til 2.267 timer pr. år.

Hjælp til indberetning og forlænget frist
Brug for hjælp?