Gå til sidens indhold

Folke­biblioteker

OBS: Virksomheder skal skifte til MitID Erhverv senest 30. juni 2023, hvor NemID ophører. Hjælp til MitID.

Her kan I indberette oplysninger til statistikken

Indberet via virk.dk

Start indberetning

Læs mere om indberetning under: "Hvordan kan I indberette?"

OBS: Blanketten vil være præudfyldt med data fra KOMBIT og sidste års indberetning. Du vil modtage en anmodning om at gå ind på blanketten og kontrollere tallene. Læs mere under: "Hvilke oplysninger skal I indberette?"

Hvad bliver jeres indberetning brugt til?

Her indberetter folkebiblioteker nøgletal for bibliotekernes aktiviteter og økonomi, så det er muligt at sammenligne på tværs af kommuner. Jeres indberetning er nødvendig for at kunne belyse aktiviteten på folkebiblioteksområdet i Danmark - herunder opgørelser på bestand, afgang, tilvækst, udlån, fornyelse af udlån og interurbanlån. Statistikken bruges hovedsageligt af kommuner og folkebiblioteker til analyser og planlægning. Se "Nyt fra statistikken" nederst på siden.

Mere om indberetningen:

Frister for indberetning

Fristen for indberetning via blanketten er 12. april 2023.

Anmod om længere frist.

Hvilke oplysninger skal I indberette?

Blanketten vil være præudfyldt med data fra KOMBIT og sidste års indberetning. Du vil modtage en anmodning om at gå ind på blanketten og kontrollere tallene. Se kladden nedenfor for flere oplysninger om eventuelle rettelser.

OBS: Kladden kan indeholde spørgsmål, der ikke vises til alle biblioteker i den digitale indberetningsløsning.

Se alle spørgsmål: Folkebiblioteker (PDF - kladde).

Hvordan kan I indberette?

Indberet digitalt med MitID Erhverv/NemID. Ejere af enkeltmandsvirksomheder kan også indberette med deres private MitID/NemID til erhverv.

Vælg START INDBERETNING ovenfor, og indberet med MitID Erhverv/NemID.

  • Når I er logget ind, kan I indberette til flere statistikker og for flere perioder.
  • Hvis indberetningen afbrydes, kan I gemme en kladde.
  • I kan genåbne og rette indsendte indberetninger med MitID Erhverv/NemID.

Vejledning til indberetning af Folkebiblioteker (PDF).
Vejledning til indberetning af Fællesbiblioteker (PDF).

Hvorfor skal I indberette?

Indberetningen er lovpligtig

EU-lovgivning forpligter Danmark til at producere en række statistikker om erhvervslivet.

Lov om Danmarks Statistik §§ 8-12a forpligter virksomheder til at indberette oplysninger til statistik. 

Antal virksomheder med indberetningspligt til denne statistik

Hvert år er 97 biblioteker pligtige til årlig indberetning.

Hvordan udvælges virksomheder?

Alle danske folkebiblioteker er lovmæssigt forpligtet til at indberette til denne statistik.

Læs mere om dataindsamling fra virksomheder.

Hjælp til indberetning
Brug for hjælp?

Vores supportteam kan svare jer via e-mail eller ringe jer op.

Support til indberetning.

Længere frist?

I kan anmode om længere frist via vores supportformular.

Anmod om længere frist.

Seneste "Nyt fra statistikken"

Fortsat fald i biblioteksudlån i 2021

7. september 2022

Fortsat fald i biblioteksudlån i 2021

I forbindelse med nedlukningerne i 2020 grundet COVID-19, faldt udlånstallene hos folkebibliotekerne fra 29,4 mio. i 2019 til 21,6 mio. i 2020.

Tabeller i Statistikbanken om 'Folkebiblioteker'


Emneside: Folkebiblioteker.

Statistikdokumentation: Biblioteker.

Support til indberetning

Kontakt os via vores supportformular. Vi kan svare via e-mail eller ringe dig op.

Support til indberetning

Anmod om udsættelse af frist