Gå til sidens indhold

Innovation i dansk erhvervsliv - Innovationsstatistik 2004-2006

Publikationen er en opgørelse over omfanget, arten og effekterne af innovation i dansk erhvervsliv.
Innovation er selve introduktionen af nye eller væsentligt forbedrede produkter (varer og tjenesteydelser), produktionsprocesser eller markedsføringsmetoder, samt væsentlige organisatoriske ændringer.
Statistikken viser om de danske virksomheder, at:
  • 37 pct. var produkt- eller procesinnovative i 2004-2006, men blandt de store virksomheder var det 59 pct.
  • 36 pct. har innoveret organisationen i 2004-2006, mens 37 pct. innoverede dele af deres markedsføring.
  • Der blev afholdt udgifter på knap 53 mia. kr. til innovationsaktiviteter i 2006, heraf 63 pct. i Hovedstadsregionen.
  • 37 pct. af de innovationsaktive virksomheder havde samarbejde om innovation i 2004-2006, mest med andre virksomheder og kunder.
  • De største effekter af innovationerne er markedspositionering, forøget kapacitet og opfyldelse af kunde- og leverandørbehov.
Statistikken er udarbejdet af Dansk Center for Forskningsanalyse (CfA) efter aftale med Danmarks Statistik, der fra januar 2008 har overtaget ansvaret for udarbejdelsen af den officielle innovationsstatistik.
 
Læs mere om forskning, udvikling og innovation på www.dst.dk/fui. Her findes en komplet tabelsamling, en detaljeret metodebeskrivelse og det indberetningsskema, der blev anvendt til indsamling af innovationsstatistikken for 2006.

Innovation i dansk erhvervsliv ¿ Innovationsstatistik 2004-2006 udkom den 30. juli 2008 og er på 32 sider.


Innovation i dansk erhvervsliv - Innovationsstatistik

Hent som pdf

Hele publikationen

Kolofon

Innovation i dansk erhvervsliv - Innovationsstatistik
Uddannelse og forskning
ISBN: 978-87-501-1702-5
Udgivet: 30. juli 2008 kl. 09:30
Antal sider: 32
Kontaktinfo:
Gitte Frej Pedersen
Telefon: 39 17 31 19

tilmeld dig nyheder

Modtag nyheder om de emner, der interesserer dig