Gå til sidens indhold

Serviceerhvervenes konjunkturindikator stiger lidt

Konjunkturbarometer for serviceerhverv december 2016

Den sammensatte konjunkturindikator for serviceerhverv er steget fra 1 i november til 5 i december. Hvor vidt dette bryder den faldende tendens, der er set gennem 2016, er for tidligt at sige. Stigningen i december måned skyldes især en positiv vurdering af forretningssituationen.

Sammensat konjunkturindikator for serviceerhverv, sæsonkorrigeret

Positiv vurdering af faktisk forretningssituation

Servicesektoren angiver i december 2016, at udviklingen i den faktiske forretningssituation gennem de seneste tre måneder (september-november) er positiv med nettotallet 6. Det er en pæn stigning i forhold til november, hvor tallet var på minus 1.

Udviklingen i den faktiske omsætning (september-november) vurderes positivt med nettotallet 2. Forventningerne til omsætningen de kommende tre måneder (december 2016 - februar 2017) er på nettotallet 6, som det har været det seneste halve år. Tallene er sæsonkorrigerede.

Sammensat konjunkturindikator for serviceerhverv og dens underindikatorer, sæsonkorrigeret


Nettotal

 

Omsætning,
faktisk

Forretningssituation,
faktisk

Omsætning,
forventet

Sammensat
konjunkturindikator

2015

December

8

6

12

9

2016

Juli

3

2

6

4

 

August

4

3

6

4

 

September

7

5

6

6

 

Oktober

1

2

6

3

 

November

-1

-1

6

1

 

December

2

6

6

5

Stor spredning på brancheniveau

I ikke-sæsonkorrigerede tal er den sammensatte konjunkturindikator på 1 i december 2016 mod 5 i december 2015. På brancheniveau er den sammensatte konjunkturindikator mest positiv for finans, forsikring, ejendom mv. med nettotallet 14. Mest negativt ligger transport med minus 16.

Sammensat konjunkturindikator for branchegrupper, ikke sæsonkorrigeret

 

2015

2016

Nettotal

Dec.

Juli

Aug.

Sept.

Okt.

Nov.

Dec.

Serviceerhverv i alt

5

7

6

7

4

-2

1

Transport

-11

2

-6

0

-5

-28

-16

Turisme

9

13

9

17

7

8

6

Forlag, tele og it

10

-7

4

-3

2

-4

7

Finans, forsikring, ejendom mv.

4

14

11

18

13

7

14

Rådgivning, forskning o.a. vidensservice

17

7

11

3

3

8

-5

Rengøring o.a. operationel service

12

16

15

11

8

2

5

Kultur, fritid og anden service

-2

0

1

2

1

2

1

Anm.: Tallene er beregnet som gennemsnit af faktisk og forventet omsætning samt faktisk forretningssituation.

Arbejdskraftmangel som produktionsbegrænsning

11 pct. af virksomhederne vægtet efter beskæftigelse oplever mangel på arbejdskraft, hvilket er som i december 2015. Af branchegrupperne har rådgivning, forskning o.a. vidensservice mest udbredt mangel med 24 pct. Se flere tal i statistikbanktabellen KBS2.

Beskæftigelsesforventningerne er negative

De samlede forventninger til beskæftigelsen er negative med minus 7, hvilket skyldes negative forventninger primært i transport og i finans, forsikring, ejendom mv. men også i rådgivning, forskning o.a. vidensservice.

Forventning til udviklingen de næste tre måneder, dec. 2016 - feb. 2017, ikke-sæsonkorrigeret

Nyt fra Danmarks Statistik

4. januar 2017 - Nr. 4

Hent som PDF
Næste udgivelse: 30. januar 2017

Kontakt

Kilder og metode

Nettotal er forskellen imellem procentandelene af virksomheder, der angiver positiv og negativ udvikling.

Vis hele teksten » « Minimer teksten