Privatlivs- & Cookiepolitik

Vi bruger cookies for at give dig som bruger den bedst mulige oplevelse på dst.dk. Ved at fortsætte på siden accepterer du vores brug af cookies.

OK

Læs mere om vores Privatlivs- & Cookiepolitik her

Profil af den økologiske forbruger

Økologiske varer fylder markant mere i danskernes indkøbskurve. Fra 3 pct. af forbruget af føde- og drikkevarer i 2004 til 7,7 pct. i 2014. Men hvem er det, som særligt køber økologiske varer? Og er der nogle grupper, som stort set aldrig køber økologisk?

8. februar 2016 kl. 9:00

Det stigende økologiske forbrug har gjort det muligt at udskille økologiske varer i Danmarks Statistiks forbrugstal. Derfor er det nu muligt for første gang at offentliggøre officielle tal for forskellige befolkningsgruppers forbrug af økologiske føde- og drikkevarer. Analysen berører også varesammensætningen for forskellige befolkningsgrupper.

Analysens hovedkonklusioner:

  • Mere end halvdelen af befolkningen køber sjældent eller aldrig økologiske varer
  • Økologi er mest udbredt i byområder, ikke mindst i hovedstadsregionen
  • Husstande med to voksne med børn køber mere økologi end de øvrige husstandstyper
  • De yngste og ældste aldersgrupper har det laveste økologiske forbrug
  • Der er en stærk sammenhæng mellem uddannelsesniveau og økologisk forbrug
  • Husstande med høje indkomster står for en stor del af det samlede økologiske forbrug
  • Mejeriprodukter og æg samt frugt og grønt udgør en større andel af det økologiske forbrug end af det generelle forbrug
  • Kød, fjerkræ og fisk udgør en større andel af det økologiske forbrug i husstande, der ofte køber økologisk, end i de øvrige husstande

Du kan læse analysen "Profil af den økologiske forbruger" på Danmarks Statistiks hjemmeside. Her finder du også artiklen "Mest økologisk mad i københavnernes kurve", der tager afsæt i analysen. Medierne er velkomne til at bruge hele eller dele af artiklen mod kreditering.

Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Martin Lundø på tlf. 39 17 38 73, mlu@dst.dk.