Tværsnit af Danmark anno 2012

13. juni 2012 kl. 8:53

Vi danskere sidder i gennemsnit foran fjernsynet 3 timer og 18 minutter dagligt. Næsten halvdelen af tiden er det musik, underholdning og dramatik, der løber over skærmen, mens vi kun bruger en fjerdedel af tiden på at se nyheder. 15 pct. af tiden ser vi programmer inden for undervisning, oplysning og kultur. Det er bare nogle af de utallige oplysninger, du kan finde om Danmark og danskerne i Statistisk Årbog 2012, som udkommer i dag.

Her kan du blandt meget andet også læse, at:

• Fodbold er den sportsgren, danskerne dyrker mest, og det er den sportsgren, der det seneste år har oplevet den største fremgang i medlemstallet. 356.000 danskere er medlem af en fodboldklub.
  • I dag er der 161 biografer i Danmark – det er kun halvt så mange som i 1980.
  • 1. oktober sidste år skriver sig ind i historiebøgerne som den varmeste nogensinde. Der blev målt 26,9 grader. Det er første gang, der har været en officiel sommerdag så sent på året.
  • I 2011 sendte danskerne 5 pct. færre sms’er end året før. Til gengæld er datatrafikken næsten fordoblet i samme periode.
  • Færre mænd, men flere kvinder rammes af lungekræft.

Gennemsnitsdanskerne anno 2012 hedder Anne og Jens. Dem kan du møde i både tekst og billeder i netmagasinet Bag Tallene: Det er typisk dansk!. Her får du en gennemgang af deres liv, som er helt typisk dansk. På vores temasite om gennemsnitsdanskeren finder du fakta om Anne og Jens inden for emner som blandt andet fritid, arbejdsliv og parforhold.

Årbogen kan købes eller downloades gratis. For yderligere oplysninger kontakt Ulla Agerskov, tlf. 39 17 39 39, mail uag@dst.dk.