Vi har fra 14. september 2021 organiseret vores statistikker på en ny måde. Har du brug for hjælp til at finde den statistik, du plejer at bruge, eller vil du vide mere om ændringerne, kan du læse mere her.

Digitalisering giver bedre kvalitet i det offentlige

29. februar 2012 kl. 0:00

Digitalisering i den offentlige sektor resulterer oftere i bedre kvalitet end i frigørelse af ressourcer. 85 pct. af myndighederne har i høj eller nogen grad mærket en bedre kvalitet eller service af digitalisering. Hos 64 pct. har digitaliseringsprojekterne frigjort ressourcer, men sjældent i høj grad.

Det er én ud af mange konklusioner fra publikationen It-anvendelse i den offentlige sektor, som Danmarks Statistik offentliggør i dag.

Her kan du også læse, at:

• 64 pct. af de offentlige myndigheder brugte videomøder i 2011 – en kraftig stigning fra 44 pct. i 2010.
  • 83 pct. af myndighederne anvender elektronisk sagsstyring i 2011 mod 76 pct. i 2010. Også andelen af papirløse sager stiger.
  • 36 pct. af myndighederne modtog mindst halvdelen af deres dokumenter elektronisk fra borgere i 2011 – en stigning fra 32 pct. i 2010.
  • Den største barriere for it og digital forvaltning er vanskeligheder med at frigøre ressourcer til udvikling.
  • Hver anden myndighed stiller datasæt til rådighed, så de kan genbruges af private virksomheder og borgere – gratis eller mod betaling.
  • 91 pct. af myndighederne har taget initiativ til at reducere energiforbruget fra it-udstyr på et eller flere områder.

For yderligere oplysninger kontakt Martin Lundø, tlf. 39 17 38 73, mail mlu@dst.dk.

Helle Harbo Holm