Øget finansiel opsparing i husholdningerne
Kvartalsvise sektorregnskaber 1. kvt. 2015
Husholdningernes finansielle opsparing (fordringserhvervelse, netto) var i første kvartal 23,7 mia. kr.. Det høje niveau for den finansielle opsparing i første kvartal 2015 skyldes bl.a. et relativt højt niveau for udbytter, og at det foreløbige skøn for pensionsafkastskatten i 2015 er lavere end den opgjorte værdi for 2014. Der knytter sig en ret stor usikkerhed til skønnet for pensionsafkastskatten, da det baseres på et skøn over en fremtidig kursudvikling. Den finansielle opsparing kan beskrives som forskellen mellem disponibel indkomst og kapitaloverførsler på den ene side og forbrug og bruttoinvesteringer, bl.a. i ejerboliger, på den anden. En positiv finansiel opsparing betyder, at husholdningerne har øget deres beholdning af værdipapirer, kontanter og bankindeståender, mere end de har øget deres gæld. Omvendt betyder en negativ finansiel opsparing, at de har øget gælden, netto.
Ekstraordinære forhold har påvirket udviklingen
Udviklingen har siden 2012 været påvirket af nogle ekstraordinære forhold i forbindelse med en omlægning af beskatningen af kapitalpensioner og en ekstraordinær tilbagebetaling af indbetalte bidrag til efterlønsordningen. I figuren er den faktiske udvikling stillet over for udviklingen, hvis der korrigeres for de ekstraordinære effekter. Husholdninger omfatter i denne opgørelse også non-profit institutioner rettet mod husholdningerne, men deres finansielle opsparing er ganske lav.
Efterlønsbidrag og beskatning af kapitalpension
Som det fremgår af figuren er udsvingene i husholdningernes finansielle opsparing i de senere år lidt mere afdæmpet, når man ser på de korrigerede størrelser. Omlægningen af beskatningen af kapitalpensioner bestod i, at husholdningerne kunne opnå en rabat ved at afregne skatten nu, i stedet for at afvente udbetalingen af pensionen. Det betyder, at der i sektorregnskaberne registreres et fald i husholdningernes pensionsformue svarende til den fremskyndede skattebetaling. Samlet set er husholdningerne bedre stillet efter omlægningen, fordi faldet i pensionsformuen, på grund af rabatten, er mindre end den skat, der ellers skulle have været betalt ved udbetalingen af pensionen.
Sædvanlige udsving
Udviklingen i husholdningernes finansielle opsparing påvirkes også af forhold, der ikke har ekstraordinær karakter, fx udviklingen i udbetalte udbytter og - især - udviklingen i den skat husholdningerne betaler af afkastet af deres skattebegunstigede pensionsopsparing, den såkaldte PAL-skat. I år med store kurstigninger på aktier skal der betales en høj PAL-skat. Da den værdiforøgelse af aktierne, der følger af kursstigningerne, ikke indgår i sektorregnskabernes indkomstopgørelse, betyder det, at husholdningerne har mindre til rådighed til finansiel opsparing. Omvendt i år med kurstab eller lavere kursstigninger.
Kursændringer på aktier, herunder aktier i pensionsordninger, fører naturligvis til ændring i husholdningernes finansielle formue, men ændringen registreres i sektorregnskaberne ikke gennem den finansielle opsparing (fordringserhvervelse, netto), men gennem omvurderinger/kursreguleringer, der opgøres i de finansielle konti.
Sektorernes fordringserhvervelse, netto
|
|
Året |
|
2013 |
2014 |
2015 |
||||
|
|
2013 |
2014 |
|
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
4. kvt. |
1. kvt. |
|
|
løbende priser, mia. kr. |
||||||||
Fordringserhvervelse, netto |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I alt |
136,0 |
120,6 |
|
40,6 |
13,4 |
31,3 |
41,0 |
34,8 |
23,9 |
|
Ikke-finansielle selskaber |
100,0 |
122,3 |
|
48,1 |
1,2 |
28,4 |
44,0 |
48,8 |
11,5 |
|
Finansielle selskaber |
72,1 |
29,9 |
|
9,2 |
11,7 |
-0,7 |
10,5 |
8,3 |
-0,6 |
|
Offentlig forvaltning og service |
-20,0 |
34,6 |
|
-4,2 |
-1,8 |
11,8 |
12,2 |
12,4 |
-10,7 |
|
Husholdninger mv. |
-16,0 |
-66,1 |
|
-12,7 |
2,4 |
-8,2 |
-25,7 |
-34,7 |
23,7 |
Indkomst, forbrug og opsparing i husholdninger mv., sæsonkorrigerede værdier
|
|
Året |
|
2013 |
2014 |
2015 |
||||
|
|
2013 |
2014 |
|
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
4. kvt. |
1. kvt. |
|
|
løbende priser, mia. kr. |
||||||||
1 |
Disponibel bruttoindkomst |
919,1 |
926,6 |
|
234,1 |
234,3 |
230,6 |
227,3 |
234,4 |
252,6 |
2 |
Forbrugsudgift |
920,3 |
933,4 |
|
229,6 |
230,4 |
232,6 |
233,5 |
236,9 |
238,6 |
3 |
Korrektion for ændring i |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
pensionskassereserver |
67,7 |
25,4 |
|
16,1 |
7,8 |
9,7 |
6,5 |
1,4 |
14,6 |
4 |
Bruttoopsparing (1-2+3) |
66,5 |
18,6 |
|
20,6 |
11,7 |
7,7 |
0,3 |
-1,1 |
28,6 |
|
|
realvækst i pct. i forhold til kvartalet før |
||||||||
5 |
Disponibel bruttoindkomst |
-1,3 |
0,1 |
|
1,6 |
1,8 |
-2,4 |
-2,7 |
2,7 |
10,7 |
6 |
Forbrugsudgift |
0,0 |
0,7 |
|
-0,4 |
0,4 |
0,5 |
0,1 |
1,4 |
0,7 |
|
|
pct. |
||||||||
7 |
Opsparingsandel (4 i pct. af (1+3)) |
6,7 |
2,0 |
|
8,2 |
4,8 |
3,2 |
0,1 |
-0,5 |
10,7 |
Nyt fra Danmarks Statistik
30. juni 2015 - Nr. 337
Hent som PDF
Næste udgivelse: 30. september 2015
Kontakt
- Bo Siemsen, tlf. 39 17 30 69
Kilder og metode
De kvartalsvise sektorregnskabers vigtigste kilder er - ud over de årlige sektorregnskaber - regnskabsoplysninger for stat, kommuner og finansielle selskaber, det kvartalsvise nationalregnskab, momsstatistikken og den finansielle statistik. Sektorregnskaberne er konsistente med den opgørelse af det reviderede nationalregnskab.