Gå til sidens indhold

Højere stigning i forbrugerpriserne

Forbruger- og nettoprisindeks marts 2015

Det samlede forbrugerprisindeks steg i marts 0,6 pct. i forhold til samme måned sidste år. Forbrugerprisindekset fratrukket energi og ikke-forarbejdede fødevarer, som er en ofte anvendt indikator for den underliggende inflationstakt, steg imidlertid 1,2 pct. i samme periode. Det er den højeste stigning siden januar 2014, hvor indikatoren ligeledes steg 1,2 pct. over det seneste år. Årsstigningen i det samlede forbrugerprisindeks bliver holdt nede af prisudviklingen på bl.a. fjernvarme, benzin og fyringsolie, som hver især isoleret set har trukket årsstigningen ned med 0,1 procentpoint. I februar var den årlige prisændring i det samlede forbrugerprisindeks 0,2 pct. Højere årlige prisændringer på bl.a. fødevarer har trukket årsstigningen op i forhold til sidste måned.

Procentvis stigning over 12 måneder i forbrugerprisindekset

Største prisstigning på skoler det seneste år

Det seneste år er priserne steget mest på varegruppen uddannelse (2,8 pct.), hvilket især skyldes højere priser for at gå på privatskole. Restauranter og hoteller steg 1,9 pct., hvilket hovedsageligt skyldes højere priser på restaurant- og cafebesøg. Kommunikation havde det største prisfald på 2,9 pct., hvilket primært skyldes lavere priser på teletjenester. Transport er faldet 0,4 pct. over det seneste år, hvilket i høj grad kan henføres til lavere priser på benzin.

Højere priser på tøj og sko den seneste måned

Den seneste måned har beklædning og fodtøj haft den største prisstigning (7,8 pct.), hvilket i høj grad kan henføres til afslutningen af vinterudsalget på tøj og sko. Restauranter og hoteller steg 0,8 pct., hvilket primært skyldes højere priser på hotelovernatninger. Fritid og kultur faldt 0,9 pct., især på grund af lavere priser på charterrejser.

Tøj, sko og benzin trak indekset op

Fra februar til marts steg forbrugerprisindekset 0,5 pct. Tøj, sko og benzin trak isoleret set forbrugerprisindekset op med 0,41 procentpoint. Omvendt trak prisfald på især charterrejser forbrugerprisindekset ned.

Forbrugerprisindeks, nettoprisindeks og det EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP)

 


 

2014

2015

Ændring i pct.

 

Vægte pr. januar 2015

Marts

Februar

Marts

Feb. 2015
- mar. 2015

Feb. 2014
- feb. 2015

Mar. 2014
- mar. 2015

 

indeks 2000 = 100

Forbrugerprisindeks i alt

100,00

130,7

130,9

131,5

0,5

0,2

0,6

Fødevarer og ikke-alkoholiske drikkevarer

11,61

133,3

134,3

135,0

0,5

0,4

1,3

Alkoholiske drikkevarer og tobak

3,97

134,7

134,5

134,8

0,2

-0,7

0,1

Beklædning og fodtøj

4,56

104,8

97,9

105,5

7,8

0,0

0,7

Bolig

31,51

146,3

146,7

146,6

-0,1

0,3

0,2

Boligudstyr, husholdningstjenester

5,04

118,7

119,1

119,9

0,7

0,8

1,0

Sundhed

2,96

122,1

123,1

123,3

0,2

0,8

1,0

Transport

11,77

129,2

128,3

128,7

0,3

-0,9

-0,4

Kommunikation

1,89

78,2

75,8

75,9

0,1

-4,3

-2,9

Fritid og kultur

10,60

103,5

105,5

104,6

-0,9

1,1

1,1

Uddannelse

0,81

198,3

203,8

203,8

0,0

2,8

2,8

Restauranter og hoteller

5,66

141,7

143,2

144,4

0,8

1,1

1,9

Andre varer og tjenester

9,63

146,6

148,6

148,7

0,1

1,3

1,4

Varer

48,83

119,7

117,8

119,3

1,3

-1,1

-0,3

Tjenester

51,17

144,2

146,9

146,4

-0,3

1,6

1,5

 

 

 

 

 

 

 

 

Nettoprisindeks i alt

 

132,4

132,9

133,4

0,4

0,5

0,8

 

 

HICP i alt

117,6

117,4

118,0

0,5

0,0

0,3

HICP-CT i alt

116,1

115,9

116,5

0,5

-0,1

0,3

Vækstbidrag til forbrugerprisindekset (FPI) i procentpoint

 

Feb.-mar. 2015

 

 

Mar. 2014 - mar. 2015

 

 

pct.

 

 

 

pct.

Ændring i forbrugerprisindekset

 

0,5

 

Ændring i forbrugerprisindekset

 

0,6

 

vægt i FPI
i pct.

vækstbidrag
i procentpoint

 

 

vægt i FPI
i pct.

vækstbidrag
i procentpoint

Største positive bidrag

 

 

 

Største positive bidrag

 

 

Tøj

3,65

0,25

 

Husleje

21,28

0,39

Sko

0,91

0,09

 

Finansielle tjenester

2,32

0,10

Benzin

2,10

0,07

 

Restaurant- og cafebesøg

4,57

0,09

Største negative bidrag

 

 

 

Største negative bidrag

 

 

Charterrejser

1,43

-0,19

 

Fjernvarme

2,39

-0,14

Flyrejser

0,49

-0,03

 

Benzin

2,10

-0,12

Sodavand, mineralvand og juice

0,92

-0,03

 

Fyringsolie

0,56

-0,11

Nyt fra Danmarks Statistik

10. april 2015 - Nr. 175

Hent som PDF
Næste udgivelse: 11. maj 2015

Kontakt

Kilder og metode

Forbrugerprisindekset (FPI) og det danske EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP) opgøres på grundlag af de priser, forbrugerne betaler for varer og tjenester, altså inklusive moms og afgifter. I FPI indgår prisudviklingen for ejerboliger, beregnet ved estimerede lejeværdier, mens prisudviklingen for ejerboliger ikke indgår i HICP. Nettoprisindekset beregnes derimod ved så vidt muligt at fratrække indirekte skatter og afgifter, mens tilskud til nedsættelse af priserne tillægges. HICP-CT beregnes ved at fastholde satserne på de indirekte skatter og afgifter på niveauet fra december året før.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation