Gå til sidens indhold

Markant fald i ØMU-gælden til 40 pct. af BNP i 2015

ØMU-gæld og ØMU-saldo 2015 (april-version)

Danmark ligger inden for ØMU-kriterierne for både saldo og gæld ved årets første ØMU-indberetning til EU-kommissionen. Den offentlige bruttogæld (ØMU-gælden) faldt kraftigt fra 44,8 pct. af bruttonationalproduktet (BNP) i 2014 til 40,2 pct. af BNP i 2015. Faldet i ØMU-gælden skyldes et fald i den statslige gæld, som bl.a. afspejler en betydelig reduktion af statens indestående i Nationalbanken. Ifølge ØMU-kriterierne må ØMU-gælden ikke overstige 60,0 pct. af BNP. I forhold til 2012 er ØMU-gælden faldet med 5 procentpoint, svarende til 53 mia. kr., og udgjorde 798 mia. kr. ved udgangen af 2015.

ØMU-saldoen og ØMU-gælden i pct. af BNP

ØMU-underskud på 2,1 pct. af BNP

I 2015 havde Danmark et underskud på den offentlige saldo (ØMU-saldoen) på 2,1 pct. af BNP. I 2014 var der et overskud på ØMU-saldoen på 1,5 pct. af BNP. Forringelsen skyldes bl.a. væsentligt reducerede engangsindtægter fra omlægningen af kapitalpensionsbeskatningen samt betydeligt lavere indtægter fra den volatile pensionsafkastskat. Ifølge EU-traktatens ØMU-kriterier må underskuddet på den offentlige saldo under normale omstændigheder ikke overstige 3,0 pct. af BNP.

ØMU-gæld og ØMU-saldo

 

2012

2013

2014

2015

 

pct. af BNP

ØMU-gæld ved årets udgang

45,2

44,7

44,8

40,2

Overskud på ØMU-saldo

-3,5

-1,1

1,5

-2,1

 

mia. kr.

ØMU-gæld ved årets udgang

850,7

849,9

869,6

797,7

Overskud på ØMU-saldo

-66,1

-20,4

28,5

-41,1

Anm.: Det anvendte BNP er fra tabellen www.statistikbanken.dk/NAN1 i Statistikbanken.

ØMU-gælden og ØMU-saldoen er vigtige nøgletal

ØMU står for Den Økonomiske og Monetære Union, der er et EU-samarbejde om bl.a. den økonomiske politik og den fælles valuta. ØMU-gælden og ØMU-saldoen er to vigtige nøgletal, der benyttes af EU til at vurdere, om medlemslandene opfylder kriterierne i EU-traktaten. Både eurolande og ikke-eurolande er forpligtet til at overholde de fastsatte ØMU-kriterier.

I stabilitets- og vækstpagten er der angivet sanktionsmuligheder, hvis eurolandene overskrider disse kriterier. Derimod er det ikke forbundet med sanktioner, hvis lande uden for euroen overskrider kriterierne. Disse lande kan dog få EU-henstillinger om at reducere underskuddet og gælden.

ØMU-saldoen er identisk med den nationalregnskabsbaserede offentlige saldo.

ØMU-gælden er et bruttogældsbegreb opgjort i nominel værdi, der omfatter en konsolideret opgørelse af de væsentligste gældsposter i staten, kommuner og regioner samt sociale kasser og fonde. Dvs. de offentlige delsektorers beholdninger af fordringer på sig selv eller andre offentlige delsektorer kan modregnes.

Korrigeret ØMU-gæld

Hvor der i ØMU-gælden kan modregnes for Den Sociale Pensionsfonds (DSP) beholdning af statsobligationer, kan der ikke modregnes for DSP's beholdning af andre værdipapirer som fx realkreditobligationer. Der kan heller ikke modregnes for statens store indestående i Nationalbanken. De nævnte statslige aktiver, der ikke kan modregnes, udgør ca. 175 mia. kr. svarende til 9 pct. af BNP i 2015. Hertil kommer, at en del af ØMU-gælden omfatter en betydelig låntagning på vegne af statslige selskaber. Disse genudlån udgør ca. 75 mia. kr. svarende til 4 pct. af BNP i 2015.

Korrigeres ØMU-gælden for disse betydelige statslige finansielle aktiver på ca. 13 pct. af BNP, svarende til ca. 250 mia. kr., ville den kun udgøre ca. 27 pct. af BNP i 2015.

Frister for ØMU-indberetninger

Som led i EU's procedure i forbindelse med uforholdsmæssige store underskud er der to årlige frister for indberetninger til EU-kommissionen af ØMU-saldoen og ØMU-gælden - 1. april og 1. oktober. I oktober bliver der således indberettet på grundlag af de i mellemtiden reviderede nationalregnskabstal for det offentlige. Tal for Danmark og de øvrige EU-lande publiceres af Danmarks Statistik umiddelbart efter, at Eurostat har offentliggjort tallene ultimo april.

Nyt fra Danmarks Statistik

7. april 2016 - Nr. 166

Hent som PDF
Næste udgivelse: 5. oktober 2016

Kontakt

Statistik­dokumentation