Detailsalg steg i fjerde kvartal trods fald i december
Detailomsætningsindeks december 2014
Fra november til december faldt detailsalget 0,5 pct. Faldet kom efter stigninger i både oktober og november. Detailsalget i fjerde kvartal var således 1,0 pct. højere end i tredje kvartal, trods faldet i december. Faldet i december skyldes hovedsagelig salget af andre forbrugsvarer, som faldt 0,7 pct., og salget af beklædning mv., som faldt 1,7 pct. Salget af fødevarer og andre dagligvarer var stabilt med et fald på 0,1 pct. i december. Tallene er korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Det samlede detailsalg i 2014 var 1,1 pct. højere end i 2013, når der er korrigeret for prisudvikling. Det er første gang siden 2007, at detailsalget er steget opgjort for hele året.
Større salg end december året før
Korrigeret for prisudvikling, men ikke for sæsonudsving og effekten af handelsdage, var detailsalget i december 2,3 pct. højere end i samme måned året før. Detailsalget i fjerde kvartal var 2,1 pct. højere end i samme periode 2013.
Fremgang i byggemarkeder og boligtekstilforretninger i november
Salget i byggemarkeder og værktøjsmagasiner var i november 8 pct. højere end i samme måned året før. Boligtekstilforretninger havde 10 pct. højere salg i november end samme måned året før. Blandt brancher med lavere salg var detailhandel med spil og legetøj, som havde 11 pct. lavere salg i november end i samme måned året før. Branchetallene offentliggøres med en måneds forsinkelse i forhold til det samlede detailsalg og de varegruppeopdelte tal. Branchetallene er ikke korrigeret for sæsonudsving, effekten af handelsdage eller prisudvikling.
Indgår internethandel i tallene?
Detailomsætningsindekset er baseret på omsætningstal indberettet af danske detailvirksomheder. Heri indgår også danske internetbutikker. Den internethandel, der ikke indgår i tallene, er altså internethandel, der ikke er foretaget i danske detailvirksomheder, fx danskeres køb hos udenlandske internetbutikker og internethandel direkte hos produktions- eller engrosvirksomheder. Køb af tjenester som fx rejser og mobiltelefoni indgår slet ikke i detailomsætningsindekset, og det er områder, hvor internethandlen udgør en stor del af omsætningen.
Salget af fødevarer og andre dagligvarer og andre forbrugsvarer udgør begge 45 pct. af det samlede detailsalg, mens beklædning mv. udgør 10 pct.
Revisioner af foregående måneder
Detailsalget steg 0,8 pct. i oktober og 0,7 pct. i november. Udviklingen er i november nedjusteret med 0,1 procentpoint i forhold til seneste udgivelse, mens oktober er uændret. Tallene for november og december i denne offentliggørelse er foreløbige.
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving
|
2014 |
|
Juli |
Okt. |
|||||||
|
Maj |
Juni |
Juli |
Aug. |
Sept. |
Okt. |
Nov.* |
Dec.* |
|
2014 |
2014 |
|
indeks 2010 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
95,5 |
94,9 |
94,9 |
95,4 |
94,9 |
95,7 |
96,4 |
95,9 |
|
95,1 |
96,0 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
95,8 |
95,8 |
95,5 |
95,3 |
95,2 |
95,1 |
95,2 |
95,1 |
|
95,3 |
95,2 |
Beklædning mv. |
92,4 |
89,0 |
89,8 |
91,7 |
85,7 |
89,2 |
91,9 |
90,3 |
|
89,1 |
90,5 |
Andre forbrugsvarer |
95,8 |
95,4 |
95,5 |
96,3 |
96,8 |
97,7 |
98,6 |
97,9 |
|
96,2 |
98,1 |
|
procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder |
||||||||||
Detailhandel i alt |
0,3 |
-0,6 |
0,0 |
0,5 |
-0,5 |
0,8 |
0,7 |
-0,5 |
|
-0,1 |
1,0 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
0,3 |
0,0 |
-0,3 |
-0,2 |
-0,2 |
0,0 |
0,1 |
-0,1 |
|
-0,4 |
-0,2 |
Beklædning mv. |
4,1 |
-3,7 |
0,9 |
2,1 |
-6,5 |
4,1 |
3,0 |
-1,7 |
|
-1,0 |
1,6 |
Andre forbrugsvarer |
-0,5 |
-0,5 |
0,1 |
0,9 |
0,5 |
0,9 |
0,9 |
-0,7 |
|
0,4 |
1,9 |
* Foreløbige tal. |
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling
|
2013 |
2014 |
|
Okt. |
Okt. |
||||||
|
Sept. |
Okt. |
Nov. |
Dec. |
Sept. |
Okt. |
Nov.* |
Dec.* |
|
2013 |
2014 |
|
indeks 2010 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
88,6 |
92,0 |
96,7 |
116,8 |
89,2 |
94,8 |
97,6 |
119,5 |
|
101,8 |
104,0 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
88,8 |
92,4 |
97,4 |
106,1 |
90,1 |
94,6 |
94,8 |
107,8 |
|
98,6 |
99,1 |
Beklædning mv. |
84,9 |
89,8 |
87,9 |
126,5 |
78,0 |
90,9 |
88,1 |
130,6 |
|
101,4 |
103,2 |
Andre forbrugsvarer |
89,2 |
92,1 |
98,1 |
125,4 |
90,8 |
96,0 |
102,7 |
128,7 |
|
105,2 |
109,1 |
|
procentvis ændring i forhold til samme måned / tre måneder året før |
||||||||||
Detailhandel i alt |
-1,7 |
-1,5 |
1,1 |
-0,9 |
0,7 |
3,0 |
1,0 |
2,3 |
|
-0,4 |
2,1 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
-1,1 |
0,5 |
4,1 |
-0,1 |
1,5 |
2,3 |
-2,6 |
1,6 |
|
1,4 |
0,4 |
Beklædning mv. |
-8,7 |
-6,3 |
2,5 |
-6,6 |
-8,2 |
1,3 |
0,2 |
3,3 |
|
-4,0 |
1,8 |
Andre forbrugsvarer |
-0,7 |
-2,3 |
-1,9 |
-0,1 |
1,8 |
4,2 |
4,7 |
2,6 |
|
-1,3 |
3,8 |
* Foreløbige tal. |
Nyt fra Danmarks Statistik
22. januar 2015 - Nr. 31
Hent som PDF
Næste udgivelse: 20. februar 2015
Kontakt
- Kari Anne Janisse, tlf. 40 43 38 12
- Kim Larsen, tlf. 81 75 12 42
Kilder og metode
Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var i 2021: fødevarer og andre dagligvarer 43,4 pct., beklædning mv. 6,8 pct., andre forbrugsvarer 49,8 pct. Stikprøve, beregningsmetoder m.m. er beskrevet i statistikdokumentationen om detailomsætningsindeks. Se også emnesiden Detailomsætningsindeks.