Gå til sidens indhold

Stor stigning i økologisalg til storkøkkener

Salg af økologiske varer til foodservice 2018

Salget af økologiske føde- og drikkevarer til foodservice steg med 15 pct. fra 2.039 mio. kr. i 2017 til 2.351 mio. kr. i 2018 og fortsætter dermed de foregående års markante vækst. Kolonialvarer var den største varegruppe med 35 pct. af det samlede salg, fulgt af mejerivarer med 31 pct. Foodservice omfatter servering af mad fra køkkener i institutioner, restauranter, kantiner, caféer, udbringning mv.

Salg af økologiske føde- og drikkevarer til foodservice - efter varegrupperKilde: www.statistikbanken.dk/oeko7.

Offentlige storkøkkener har relativt meget økologi

Økologiske varer udgjorde 10,9 pct. af det samlede salg til foodservice i 2018 mod 10,1 pct. i 2017. Til sammenligning bestod 12 pct. af omsætningen i detailhandlen af økologiske varer.

Den offentlige sektor aftager 42 pct. af salget af økologiske varer til foodservice. Det er dobbelt så meget som sektorens andel af alle føde- og drikkevarer til foodservice på 20 pct. Baggrunden er en højere andel af økologi i de offentlige storkøkkener, nemlig 21 pct., mod 8 pct. i den private sektor. Der er ingen markant ændring fra 2017 til 2018, hvad angår foodservicesalgets fordeling på kunde- eller varegrupper.

Fremgang i økologiske sølv- og guldspisemærker

Antallet af spisesteder med "Det Økologisk Spisemærke" steg med 15 pct. fra 2.305 i januar 2018 til 2.648 i januar 2019 ifølge Miljø- og Fødevareministeriet. Region Hovedstaden huser forsat halvdelen af Danmarks spisesteder med økologisk spisemærke. Der var stort set ingen ændring i antallet af bronzemærker, mens antallet af sølv- og guldmærker steg med 29 pct.

Stigningen i salget af økologiske varer til foodservice kan således forklares med både tilgang af spisesteder med økologi samt med et mere intensivt økologisk forbrug hos køkkener, der har skiftet fra fx bronze- til sølv- eller guldmærke. Endelig bidrager den samlede stigning i foodservice til niveauet.

Salg af økologiske føde- og drikkevarer til foodservice - efter varegrupper

 

2017

2018*

2017

2018*

 

mio. kr.

pct.

I alt

2039

2351

100

100

Mejeri

633

726

31

31

Kolonial

705

827

35

35

Frugt og grønt

386

449

19

19

Frost

229

247

11

11

Kød, fjerkræ og fisk

87

103

4

4

Frugt og grønt inkl. frost

429

501

21

21

Kød, fjerkræ og fisk inkl. frost

139

167

7

7

Anm.: Tallene viser fødevareleverandørers salg, dvs. grossistpriser ekskl. moms.
Det samlede salg er mere sikkert end salget fordelt på varegrupper.
* Foreløbige tal.
Kilde: www.statistikbanken.dk/oeko7.

Salg af føde- og drikkevarer til foodservice - efter kundegrupper. 2018*

 

Økologiske varer

Alle varer

 

mio. kr.

pct.

mio. kr.

pct.

I alt

2351

100

21554

100

Offentlige institutioner

838

36

4032

19

Kantiner på offentlige arbejdspladser

157

7

705

3

Kantiner på private arbejdspladser

455

19

2970

14

Hoteller, restauranter, caféer o.l.

629

27

9919

46

Andet (fx diner transportable, take-away)

273

12

3928

18

Offentlig sektor i alt

994

42

4737

22

Privat sektor i alt

1357

58

16817

78

Anm.: Ved kundegrupper forstås den institution, virksomhed m.m. hvor maden serveres.
Offentlige institutioner: Hospitaler, børnehaver, uddannelse o.l. Andet: event-catering, diner transportable, take-away mv.
Det samlede salg er mere sikkert end salget fordelt på kundegrupper.
* Foreløbige tal.
Kilde: www.statistikbanken.dk/oeko8.

Særlige forhold ved denne offentliggørelse

Revidering af tal for 2017

Resultater for 2017 er reviderede på baggrund af ændringer i virksomhedernes dataleverancer til Danmarks Statistik. Det samlede salg af økologiske varer til foodservice er nedjusteret med 0,2 pct., og salget af alle varer til foodservice er nedjusteret med 7 pct. De rettede tal for 2017 fremgår af nærværende opgørelse samt af tabellerne i statistikbanken.

Nyt fra Danmarks Statistik

18. september 2019 - Nr. 343

Hent som PDF
Næste udgivelse: 14. september 2020

Kontakt

Kilder og metode

Der er en vis usikkerhed knyttet til resultaterne, da ikke alle virksomheder kender den økologiske omsætning præcist. Salget fordelt på kundegrupper er baseret på skøn fra virksomhederne. Tal for seneste periode er foreløbige frem til næste offentliggørelse. Fødevarestyrelsens økologiske spisemærke viser andelen af økologiske indkøbte føde- og drikkevarer: guld (90-100 pct.), sølv (60-90 pct.) og bronze (30-60 pct.). Antal spisemærker siger ikke noget om størrelsen af spisestederne.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation