Brug af cookies

OK

Ved at benytte hjemmesiden accepterer du, at der anvendes cookies som vi og vores partnere benytter til statistik og til at optimere hjemmesiden.

Læs mere om cookies

It-anvendelse i befolkningen 2013

Vælg udgivelse
It-anvendelse i befolkningen
Kolofon
It-anvendelse i befolkningen
ISSN: 2245-4144
ISBN: 978-87-501-2098-8
Udgivet: 28. november 2013
Antal sider: 72
Kontaktinfo:
Telefon: 39 17 30 56
Publikationen beskriver danskernes adgang til og brug af it.

Statistikken er fordelt på baggrundsvariable som køn, alder, familietype, beskæftigelse, uddannelse og antal børn i familien mv.

Undersøgelsen er foretaget i april 2013 og dækker følgende emner:

  • adgang til computere og internet, herunder bredbånd og mobilt bredbånd
  • brug af internet, herunder brug af sociale netværkstjenester
  • anskaffelse og deling af digitalt indhold - kontakt til offentlige myndigheder
  • anvendelse mobiltelefon
  • e-handel

Seks ud af ti går på nettet via mobilen
En af publikationens mange interessante konklusioner er, at det i dag er 63 pct. af alle 16-74-årige mobilbrugere, der går på nettet via deres telefon. Det er en voldsom stigning siden 2008, hvor andelen kun var 9 pct. Udviklingen er naturligvis hjulpet på vej af udbredelsen af smartphones.

Blandt de 16-89-årige smartphone-brugerne er den mest udbredte anvendelse af netadgangen muligheden for at læse og sende e-mails. 75 pct. af smartphone-brugerne e-mailer fra telefonen. Brug af sociale medier er den næstmest udbredte aktivitet med en andel på 63 pct.

Andelen af netbankbrugere på mobilen er firedoblet siden 2011 og ligger nu på 26 pct. af mobilbrugere mellem 16 og 89 år.

Kvinder har indhentet mænd i e-handel
Blandt andre markante konklusioner i publikationen finder man disse:

  • Når de yngste internetbrugere går på nettet, vælger de en bærbar pc eller en smartphone. 89 pct. af de 16-24-årige bruger en bærbar pc til internetadgang, mens 81 pct. anvender en smartphone.
  • 2,7 mio. danskere er tilknyttet en online social netværkstjeneste, fx Facebook, Twitter eller Instagram.
  • Mænd handler ikke længere mere end kvinder på nettet. I 2013 er det 78 pct. mænd og 77 pct. kvinder, som klikker sig til køb på internettet.
  • Andelen af e-handlende, som har købt varer fra internetforhandlere i andre EU-lande har ikke ændret sig over de seneste år. Andelen ligger fortsat på fire ud af ti internetbrugere.

Tal for de foregående år
Publikationen hed før 2011 Befolkningens brug af internet.

Nyhedsbrev

Billede: Ikon for email - Danmarks Statistik

Modtag en email, når vi udgiver en ny publikation.