Finanseffekter

Top  Previous  Next

Analysen omfatter 21 forskellige scenarier, hvor der ændres i en enkelt økonomisk-politisk instrumentvariabel ad gangen. Bilag 4 beskriver scenariernes konkrete indhold, der på listeform ser således ud:

 

fVo1

Input af materialer og tjenester (ikke energi) i produktionen af offentlige tjenester

Qo1

Beskæftigelse i produktion af offentlige tjenester

lo

Offentlige lønninger

fIbo

Investeringer i offentlige bygninger og anlæg

fImo

Øvrige offentlige investeringer

Sya

Arbejdsmarkedsbidrag

Ssysp

Personlig indkomstskat

Syv

Grøn ejerafgift i husholdningerne

Tirk

Kulbrinteskat

Sywp

Pensionsafkastskat

Tyrrs

Udgifter til øvrige sociale ydelser - skattepligtige

Tyrrr

Udgifter til øvrige sociale ydelser - ikke-skattepligtige

Spg

Moms

Spp_ce

Afgift på brændsel og el

Spp_cf

Afgift på fødevareforbrug

Spp_cg

Afgift på benzin

Sppu

Tilskud til kollektiv transport

Spzej

Ejendomsskat

Spzuqr

Øvrige produktionstilskud

Spr

Registreringsafgift

 

De 21 forskellige scenarier er lavet sådan, at den umiddelbare effekt er negativ for den offentlige saldo, og aktivitetseffekten er positiv. Den umiddelbare udgift i de offentlige budgetter er altid den samme; nemlig 0.1 pct. af bnp i årets priser, men effekterne er forskellige. Generelt er det sådan, at efterspørgselseffekterne dominerer på kort sigt. Der er træghed i løn og priser, og en stigning i efterspørgslen giver en stor mængdeeffekt. På længere sigt er det omvendt, da efterspørgselsændringer giver en tilpasning i løn og priser, sådan at mængdeeffekterne bliver mindre. Medmindre der eksplicit medtages dynamiske effekter på arbejdsudbuddet, så vil der være crowding out på arbejdsmarkedet. Konsekvensen er små effekter på det samlede udbud på længere sigt. På kort sigt kan der til gengæld være både små og store mængdeeffekter.

 

På kort sigt er effekten på priser og den disponible indkomst afgørende for den samlede finanseffekt. Næsten alle de nævnte eksperimenter vil påvirke den reale disponible indkomst

 


 

Scenarierne ovenfor vil alle påvirke indkomst, skat og pris - dvs. Y, S og p. I nogle tilfælde går effekten gennem indkomst eller skat. Derved øges både disponibel indkomst og real disponibel indkomst, hvis priserne er uændrede. I andre tilfælde går effekten gennem priserne. Her er indkomst og skat umiddelbart uændret, og hele effekten på realindkomsten efter skat går gennem priserne. Den samlede effekt af ændringen i real disponibel indkomst afgøres herefter af modellens efterspørgselselasticiteter.

 

En ændring på 0.1 pct. af bnp ændrer real disponibel indkomst uanset om ændringen virker gennem indkomsten, skatten eller prisen, men effekten på disponibel indkomst afhænger af det specifikke scenarie. Ændringer i indkomsten påvirker typisk også skatten, men effekten på skatten afhænger af indkomsttypen. Prisgennemslaget er ikke ens. Modellens kortsigtede indkomst- og efterspørgselselasticiteter er forskellige. Tilsammen betyder det, at forskellige finanspolitiske instrumenter kan give meget forskellige finanseffekter.

 

Prisændringer virker også gennem modellens pris- og substitutionselaticiteter. Typisk er priseffekterne små på kort sigt, men det gælder ikke for ændringer i afgifterne. Her er der en umiddelbar og direkte effekt på priserne. Finanseffekten er i disse tilfælde et resultat af gennemslaget på anvendelsespriser og modellens priselaticiteter. Det er især afgiftsændringer, som har både indkomst- og priseffekter. Scenarier for produktion af offentlige tjenester kan også have priseffekter på kort sigt.

 

Tabel 3.1 og tabel 3.2 sammenfatter finanseffekterne i Okt20.  

 

Tabel 3.1 Finanseffekter - absolutte ændringer

    fVo1 Qo1 lo fIbo fImo Sya Ssysp Syv Syc Tirk Sywp
Absolut ændring
Bnp, årets priser Y 2216 4443 3007 2423 1892 925 1139 1710 341 309 272
Absolut ændring
Bnp fY 1835 3261 476 1891 1269 761 927 1440 283 251 221
Privat forbrug fCp 147 381 417 156 72 760 928 2095 279 251 222
Off. forbrug fCo 2133 3220 -10 -15 -9 -29 -35 -42 -11 -9 -8
Investeringer fI 642 649 321 2574 2529 495 604 573 186 164 144
Eksport fE -76 -179 18 -54 -87 -19 -25 -28 -9 -7 -6
Import fM 981 754 282 819 1292 470 574 1207 171 155 137
Absolut ændring
Beskæftigelse Q 1.503 5.927 0.350 1.667 1.152 0.553 0.672 0.794 0.200 0.182 0.161
Ledighed Ul -0.876 -3.455 -0.204 -0.972 -0.671 -0.322 -0.392 -0.463 -0.117 -0.106 -0.094
Absolut ændring
Indkomstoverførsler Ty_o -235 -926 -55 -260 -180 613 -105 -124 -31 -28 -25
Afgifter Sp 507 598 187 592 602 276 350 779 105 95 84
Skatter Sy_o 291 908 1005 339 200 -1335 -2190 -2193 -2113 397 -2121
Absolut ændring
Privat fordringserhv. Tfn_hc 226 668 736 241 25 1144 1149 -39 1253 1180 1896
Udland Tfn_e 1257 874 346 1040 1471 541 650 1390 683 641 181
Offentlig Tfn_o -1482 -1542 -1082 -1281 -1496 -1685 -1798 -1351 -1936 -1821 -2078
Procent
Timeløn lna 0.013 0.052 0.005 0.015 0.012 0.005 0.006 0.008 0.002 0.002 0.001
Outputpris px 0.007 0.027 0.059 0.008 0.009 0.002 0.003 0.004 0.001 0.001 0.001
Forbrugerpris pcp 0.005 0.019 0.013 0.005 0.007 0.003 0.004 0.007 0.001 0.001 0.001

 

Tabel 3.2 Finanseffekter - absolutte ændringer

    Tyrrs Tyrrr Spg Spp_ce Spp_cf Spp_cg Sppu Spzej Spzuqr Spr
Absolut ændring
Bnp, årets priser Y 672 1157 -1537 -1258 -1808 -1146 -1001 937 228 22
Absolut ændring
Bnp fY 547 941 987 1452 919 1558 1292 857 323 1652
Privat forbrug fCp 548 943 805 1461 1146 2007 1218 588 328 2554
Off. forbrug fCo -21 -36 -30 -37 -16 -39 -125 -23 -13 -35
Investeringer fI 357 613 635 675 409 569 520 757 210 612
Eksport fE -15 -25 86 -10 79 159 115 -33 -15 -29
Import fM 339 583 534 673 726 1184 465 456 197 1508
Absolut ændring
Beskæftigelse Q 0.397 0.682 0.682 0.726 0.598 0.775 0.964 0.657 0.234 0.837
Ledighed Ul -0.231 -0.398 -0.398 -0.423 -0.348 -0.452 -0.562 -0.383 -0.137 -0.488
Absolut ændring
Indkomstoverførsler Ty_o 2286 2241 -107 -113 -93 -121 -151 -103 -37 -131
Afgifter Sp 206 355 -2253 -2296 -2482 -2062 -2182 -2044 -2227 -954
Skatter Sy_o 1064 164 123 159 115 161 208 373 413 153
Absolut ændring
Privat fordringserhv. Tfn_hc 655 1128 838 1257 1447 381 1103 653 923 -996
Udland Tfn_e 382 658 768 822 905 1450 683 813 716 1708
Offentlig Tfn_o -1037 -1786 -1606 -2079 -2352 -1831 -1786 -1465 -1638 -712
Procent
Timeløn lna 0.004 0.006 0.003 0.007 0.006 0.007 0.009 0.005 0.001 0.008
Outputpris px 0.002 0.003 -0.019 0.004 0.003 0.004 0.005 0.000 -0.003 0.004
Forbrugerpris pcp 0.002 0.004 -0.138 -0.260 -0.245 -0.237 -0.206 0.002 -0.001 -0.167

 

Beskrivelsen af effekterne er inddelt i følgende delafsnit

 

Indkomstoverførsler

Offentligt forbrug og offentlige investeringer

Indkomstskatter

Afgifter og subsidier