Afgifter og subsidier

Top  Previous  Next

Nedsættelser af afgifter (indirekte skatter) påvirker prisen på forbrug nedadtil og øger dermed real disponibel indkomst. Samtidig påvirkes de relative priser på forbrugskomponenterne, så forbrugssammensætningen ændres.

 

Der er 8 multiplikatoreksperimenter med afgifter og subsidier

 

 

Spg

Moms

 

Spp_ce

Afgifter, privat forbrug af brændsel og el

 

Spp_cf

Afgifter, privat forbrug af fødevarer, drikkevarer og tobak

 

Spp_cg

Afgifter, privatforbrug af benzin og olie til biler

 

Sppu

Produktsubsidier

 

Spzej

Ejendomsskat

 

Spzuqr

Øvrige ikke-varefordelte subsidier (ikke-EU subsidier)

 

Spr

Registreringsafgift

 

Moms

 

Momsen, Spg, påvirker priserne på mange endelige anvendelser. Herunder også priserne i varekredsløbet, men der er ikke moms på eksportvarer. Momseksperimentet adskiller sig fra de øvrige på mindst tre områder. For det første vil der ikke være stor substitution, når alle priser påvirkes næsten lige meget. For det andet giver momsscenariet anledning til et fald i alle priser inklusiv outputpriserne. Priseffekten er naturligvis størst på endelig indenlandsk anvendelse. I forsyningsbalancen er effekten på privat forbrug og private investeringer de væsentlige faktorer bag den kortsigtede aktivitetseffekt. Importen stiger, når forbrug og investeringer stiger. Den direkte effekt på eksporten er begrænset, men der er en positiv effekt, idet faldet i momsen giver et fald i de generelle produktionsomkostninger. Derigennem opnås en mindre konkurrenceevneforbedring.

 

Punktafgifter

 

Scenarierne Spp_ce, Spp_cf  og Spp_cg påvirker enkelte anvendelsespriser. Det giver et stort fald i prisen på den pågældende forbrugsvare og samtidig et fald i den samlede pris i det private forbrug. Forbrugerne kan få flere varer for en given indkomst. Det svarer til en stigning i real disponibel indkomst, og det samlede private forbrug øges. Samtidig bliver den pågældende vare relativt billig, så forbruget af netop den vare stiger mere end forbruget af de øvrige varer. Afgiftsændringer påvirker også grænsehandlen. Der gælder særligt fødevarer (inkl. drikkevarer og tobak), hvor en nedsættelse af afgiften øger forbruget på dansk område, hvor en del af stigningen skyldes turister og grænsehandel. Derfor har nedsættelsen af afgiften på fødevarer en forholdsvis kraftig effekt på eksporten. Spp_cg har en kraftig udvidelse af det private forbrug, men her er årsagen ikke turister og grænsehandel. Bilkøb og bilforbruget er knyttet til prisen på benzin. Et fald i benzinprisen tilskynder til en forøgelse af bilparken og mere kørsel i både gamle og nye biler. Tilpasningen af bilparken giver en kraftig effekt på bilkøbet på kort sigt, og kombinationen af bilkøb og benzinforbrug trækker det private forbrug i vejret. Ændringen i bilkøbet og forbruget af benzin leveres i høj grad fra udlandet, og et fald i benzinafgifter giver en relativ stor effekt på importen.

 

Produktsubsidier

 

To scenarier berører subsidierne. Sppu er produktsubsidier og dermed tilskud, som gives ved køb af varer eller tjenester. I Adam behandles afgifter og subsidier helt symmetrisk. Summen af afgifter og subsidier er en nettoafgift. I Sppu-scenariet er der konkret tale om et subsidie til det private forbrug af tjenesteydelser, fCs. Dermed kan Sppu-scenariet sammenlignes med afgifterne Spp_ce, Spp_cf og Spp_cg. Aktivitetseffekterne er sammenlignelige, og scenariet kan fortolkes på samme måde. Forskellen er, at efterspørgselseffekten kommer ud i forbruget af tjenesteydelser, som i høj grad leveres fra indenlandsk produktion. Derfor er der kraftige effekter på beskæftigelsen, og tilbageløbseffekten gennem indkomstbeskatningen er stærk sammenlignet med scenarier, hvor importindholdet er stort.

 

Produktionssubsidier

 

Spzuqr er et subsidie, som gives i forbindelse med produktionen af varer og tjenester. Subsidiet fordeles på brancher, og en stor del af subsidiet går til fødevareerhvervene. Derfor er der effekt på indkomsten i fødevareproduktion. På længere sigt betyder konkurrencen mellem producenterne, at effekten på restindkomsten forsvinder og subsidiet giver i stedet et fald i eksportprisen, sådan at eksport og fødevareproduktion kan stige på længere sigt. I Jun19 var det anderledes. Her gav subsidiet en direkte effekt på eksportprisen, og eksporten af fødevarer steg markant. Forskellen kommer fra en ændring i landbrugsmodellen, hvor produktionen, fXa, afhænger af  eksportmarkedet, fXae, samt forholdet mellem markedspris, pne01, og enhedsomkostningerne, pwaw:

 

 

 

Hvor enhedsomkostninger opgøres som langsigtede optimale enhedsomkostninger

 

 

I den modelramme giver landbrugssubsidier en øjeblikkelig effekt på enhedsomkostningerne. Der er samtidig en stor og direkte effekt på fødevareeksport og landbrugsproduktion.

 

I Okt20 er ligningen for fXa ændret:

 

 

Hvor tilpasningen på kort sigt bliver mindre, fordi enhedsomkostninger erstattes af variable omkostninger pr. produceret enhed:

 

 

Ændringen i ligningen for landbrugsproduktionen var nødvendig. Udbruddet af Corona i 2020 udløste hjælpepakker og kompensationsordninger, som betød øgede subsidier til landbrugsproduktionen. Hjælpepakkerne var designet til at understøtte erhvervsindkomsten i de trængte brancher.

 

Registreringsafgift på biler

 

En nedsættelse af registreringsafgiften virker på samme måde som nedsættelse af den grønne ejerafgift, som blev beskrevet i forrige afsnit. Effekterne er sammenlignelige, men ikke helt ens. Det hænger sammen med, at effekten på bilydelsen ikke er helt symmetrisk. Registreringsafgiften er en del af prisen ved bilkøbet, som fordeles ud over bilens forventede levetid ved en tilhørende amortisering med en realrente efter skat. Ejerafgiften betales løbende. Vurderingen, er at aktivitetseffekten er kraftigst ved en nedsættelse af registreringsafgiften.

 

Ejendomsskat

 

Ejendomsskatten er et eksempel på en produktionsafgift, som behandles uregelmæssigt i Adam. Ejendomsskatten påvirker ikke produktionsomkostningerne i boligbenyttelse. I stedet giver en nedsættelse af ejendomsskatten en forøgelse af den reale disponible indkomst; og effekten af en ændring i ejendomsskatten er umiddelbart sammenlignelig med en nedsættelse af en indkomstskat (fx ejendomsværdiskatten). Ændringer i ejendomsskatten påvirker samtidig boligydelsen. Et fald i i boligydelsen giver stigende efterspørgsel efter boliger. Når boligefterspørgslen stiger, så stiger kontantprisen, og boliginvesteringerne øges. Men reaktionen på boligmarkedet er langsom, og en stor del af stigningen i efterspørgslen ses mest i kontantprisen på boliger på kort sigt. Aktivitetseffekterne er ikke store, men kombinationen af øgede boliginvesteringer og øget privat forbrug giver alligevel en effekt på beskæftigelsen. Dermed er der også tilbageløb til de offentlige finanser via indkomstskatterne.

 

Afgiftsscenarierne har både direkte tilbageløbseffekter og tilbageløb på grund af adfærd. Øget økonomisk aktivitet giver øget afgift- og skatteprovenu. En nedsættelse af en punktafgift påvirker samtidig momsprovenuet. Momsen opkræves på grundlag af nettopriser og punktafgifter. Den umiddelbare effekt af en nedsættelse af en punktafgift inkluderer et fald i momsprovenuet. Adfærdseffekterne vil typisk trække i modsat retning, og det faktiske provenutab vil blive mindre end det umiddelbare provenutab.

 

Tabel 3.6 Afgifter og subsidier - absolutte ændringer

    Spg   Spp_ce   Spp_cf   Spp_cg   Sppu   Spzej   Spzuqr   Spr
    Okt20 Jun19   Okt20 Jun19   Okt20 Jun19   Okt20 Jun19   Okt20 Jun19   Okt20 Jun19   Okt20 Jun19   Okt20 Jun19
Absolut ændring
Bnp, årets priser Y -1537 -1800 -1258 -1728 -1808 -2146 -1146 -1368 -1001 -1362 937 701 228 1239 22 -326
Absolut ændring
Bnp fY 987 737 1452 1089 919 666 1558 1364 1292 1007 857 678 323 1165 1652 1388
Privat forbrug fCp 805 739 1461 1399 1146 1034 2007 2190 1218 1209 588 553 328 391 2554 2545
Off. forbrug fCo -30 -28 -37 -35 -16 -17 -39 -54 -125 -126 -23 -23 -13 -20 -35 -31
Investeringer fI 635 350 675 266 409 57 569 267 520 176 757 479 210 513 612 345
Eksport fE 86 108 -10 -20 79 240 159 193 115 78 -33 68 -15 1331 -29 -19
Import fM 534 456 673 556 726 672 1184 1289 465 358 456 421 197 1057 1508 1524
Absolut ændring
Beskæftigelse Q 0.682 0.468 0.726 0.441 0.598 0.379 0.775 0.644 0.964 0.744 0.657 0.504 0.234 0.897 0.837 0.599
Ledighed Ul -0.398 -0.270 -0.423 -0.254 -0.348 -0.218 -0.452 -0.371 -0.562 -0.428 -0.383 -0.290 -0.137 -0.516 -0.488 -0.345
Absolut ændring
Indkomstoverførsler Ty_o -107 -75 -113 -71 -93 -61 -121 -103 -151 -119 -103 -81 -37 -144 -131 -96
Afgifter Sp -2253 -2285 -2296 -2430 -2482 -2569 -2062 -2142 -2182 -2287 -2044 -2131 -2227 -2171 -954 -1028
Skatter Sy_o 123 83 159 105 115 77 161 145 208 168 373 338 413 541 153 113
Absolut ændring
Privat fordringserhv. Tfn_hc 838 1040 1257 1628 1447 1564 381 344 1103 1412 653 874 923 1023 -996 -846
Udland Tfn_e 768 680 822 671 905 934 1450 1581 683 540 813 729 716 346 1708 1701
Offentlig Tfn_o -1606 -1720 -2079 -2300 -2352 -2498 -1831 -1925 -1786 -1952 -1465 -1603 -1638 -1369 -712 -855
Procent
Timeløn lna 0.003 0.001 0.007 0.004 0.006 0.004 0.007 0.007 0.009 0.007 0.005 0.004 0.001 0.008 0.008 0.006
Outputpris px -0.019 -0.020 0.004 0.002 0.003 0.002 0.004 0.004 0.005 0.004 0.000 -0.001 -0.003 0.001 0.004 0.003
Forbrugerpris pcp -0.138 -0.132   -0.260 -0.265   -0.245 -0.222   -0.237 -0.230   -0.206 -0.213   0.002 0.001   -0.001 0.001   -0.167 -0.169

 

Førsteårseffekterne er for langt de fleste ændringer i afgifter og subsidier større i Okt20 end i Jun19, jævnfør tabel 3.6. Dette skyldes, at privatforbruget eksklusiv bolig indgår i den stokastiske relation for boligbruttokapitalen.

For øvrige ikke varefordelte subsidier, spzuqr, er førsteårseffekterne mindre i Okt20 end i Jun19. Dette skyldes den førnævnte ændring i landbrugsproduktionen, der netop havde til formål at mindske de umiddelbare aktivitetsændringer i landbruget, og efterfølgende fødevareproduktion som følge af et midlertidigt subsidie. Nu er det derimod retsindkomsten i landbruget, der umiddelbart stiger kraftigt som følge at subsidier.