Produktion af offentlige tjenester

Top  Previous  Next

Fælles for scenarierene i dette afsnit er at de alle påvirker produktionen af offentlige tjenester, Xo1. I offentlig produktion er der ikke forskel på udbud og efterspørgsel. I praksis bestemmes udbuddet i en produktionsfunktion - og der er ikke effekter af ændringer i real disponibel indkomst eller i (relative) priser. Men øgede udgifter i offentlig produktion er samtidig lønindkomst i husholdninger eller øget omsætning i private erhverv, i det produktionen kun ændres ved at øge en af inputfaktorerne.

 

Der er fem scenarier som ændrer på input i offentlig produktion.

 

 

fVo1

øget materiale input  (ikke energivarer)

 

Qo1

øget offentlig beskæftigelse

 

lo1

øget lønomkostninger i offentlig beskæftigelse

 

fIbo1

bygge- og anlægsinvesteringer

 

fImo1

øvrige offentlig investeringer

 

Finanseffekterne er numerisk forskellige og virkemåden er også forskellig.

 

For varekøbet, fVo1, øges det offentlige forbrug og produktion af offentlige tjenester stiger. Men stigningen leveres fra private erhverv og udland. Importen stiger fordi en del input kommer fra udlandet. Indkomstfremgangen kommer i de private erhverv, og den fordeler sig som lønindkomst og restindkomst. Det meste er lønindkomst. Der er en stigning i beskæftigelsen, og timelønnen stiger lidt. Der er tilbageløb til de offentlige gennem skatter og afgifter. Effekten på real disponibel indkomst er positiv. For offentlige investeringer - både fIbo1 og fImo1 - fremkommer finanseffekterne på samme måde. Forskellene på de tre scenarier er importindholdet. Bygge- og anlægsinvesteringer har lille importindhold. Derfor ses de største største aktivitetseffekter, og de mindste nettoomkostninger i det offentlige budget ved bygge- og anlægsinvesteringer. Øvrige investeringer har stort importindhold, så er der mindre aktivitet og større udgifter. Varekøbsscenariet placerer sig i midt mellem de to investeringsscenarier.

 

Hvis stigningen i offentlig produktion og offentlig forbrug kommer fra større offentlig beskæftigelse, dvs. Qo1-scenariet, fås stor aktivitetsfremgang. Den tilhørende udvidelse af lønsum og bruttoindkomst tilfalder næsten udelukkende husholdningerne. Tilbageløb ved skatter og afgifter har samme proportioner som i scenarierene fVo1, fIbo1 og fImo1. Qo1 scenariet giver stor effekt på real disponibel indkomst, og de afledte effekter er store. Målt på bnp er aktivitetseffekten 2.5 gange større end effekten fra fImo1. Tilbageløbseffekten er relativt stor, og nettoeffekten på de offentlige finanser er på linje med fVo1-scenariet .

 

En stigning i de offentlige lønninger, lo1-scenariet, giver lille aktivitetseffekt. Lønstigningerne giver en stigning i outputprisen, men næsten ingen mængdeeffekt i offentlig forbrug. Der er en positiv realindkomsteffekt, som kan tilskrives importindholdet i den samlede efterspørgsel. Det er baggrunden for en beskeden stigning i det samlede private efterspørgsel. Importen stiger og den samlede effekt på bnp er lille.

 

Effekterne på løn og priser er relativt små. En lønstigning i den offentlige produktion påvirker gennemsnitslønnen og giver de størst stigninger i produktionsomkostningerne. Prisstigningen falder i høj grad på offentlig forbrug og mindre på privat forbrug. Stigningen i den offentlige beskæftigelse i Qo1-scenariet giver generelle løn- og prisstigninger. Det hænger sammen med effekten på arbejdsløsheden.

 

Tabel 3.4 Stød til offentlig sektor - absolutte ændringer

    fVo1   Qo1   lo   fIbo   fImo
    Jun19 Okt18   Jun19 Okt18   Jun19 Okt18   Jun19 Okt18   Jun19 Okt18
Absolut ændring
Bnp, årets priser Y 2051 2051 4064 4124 2604 2638 2209 2162 1454 1431
Absolut ændring
Bnp fY 1714 1584 3015 2852 253 192 1754 1708 1285 1221
Privat forbrug fCp 123 96 319 268 339 315 127 118 93 82
Off. Forbrug fCo 2068 2020 3122 3099 -8 -6 -15 -15 -11 -10
Investeringer fI 561 524 473 426 86 61 2400 2443 2494 2505
Eksport fE -66 -100 -160 -213 7 -27 -60 -60 -26 -33
Import fM 963 943 694 658 184 167 765 812 1354 1396
Absolut ændring
Beskæftigelse Q 1.451 1.370 5.685 5.596 0.229 0.177 1.557 1.646 1.021 1.016
Ledighed Ul -0.766 -0.717 -3.001 -2.927 -0.121 -0.092 -0.822 -0.861 -0.539 -0.531
Absolut ændring
Indkomstoverførsler Ty_o -222 -210 -868 -859 -35 -27 -238 -253 -156 -156
Afgifter Sp 473 458 496 517 132 136 527 529 285 303
Skatter Sy_o 274 277 875 867 942 936 332 320 174 166
Absolut ændring
Privat Tfn_hc 247 217 765 718 801 781 275 219 179 132
Udland Tfen_e 1194 1171 777 764 226 224 975 980 1550 1541
Offentlig Tfn_o -1440 -1388 -1542 -1482 -1027 -1005 -1250 -1198 -1728 -1673
Procent
Timeløn lna 0.013 0.014 0.052 0.054 0.005 0.006 0.014 0.015 0.009 0.009
Outputpris px 0.007 0.013 0.026 0.037 0.058 0.065 0.007 0.008 0.004 0.004
Forbrugerpris pcp 0.004 0.010   0.018 0.028   0.014 0.020   0.005 0.005   0.002 0.003

 

Der er ikke stor forskel på Jun19 og Okt18 i tabel 3.4. Bilag 2 og 3 viser tabeller med procentvise forskelle. Her er investeringsscenarierne fimo1 og fibo1 helt ens for Jun19 og Okt18, men de øvrige scenarierne fVo1, Qo1 og lo1 har små forskelle. Som nævnt i indledningen af afsnit 3 er prisen på leverancer fra Xqz til Co, dvs. pxqz_co ændret. Når effekten på pxqz_co ændres, så har det betydning for prisen pxqzxo, som er basisprisen for leverance fra Xqz til øvrige anvendelser. Dermed er der potentielt afledte effekter gennem real disponibel indkomst og anvendelsespriser på de samlede finanseffekter. Tabel 3.5 viser finanseffekten for Qo1 scenarierne i en trinvis overgang fra Okt18 til Jun19, hvor

 


Jun19

Jun19 grundforløb på november 2019 banken


Jun19x1

Jun19 grundforløb på juni 2019 banken


Jun19x2

Jun19 med gammel relation for pxqz_co, grundforløb på juni 2019 banken


Okt18x

Okt18 grundforløb på juni 2019 banken


Okt18

Okt18 grundforløb på april 2018 banken

 

Der er ingen forskel mellem Okt18x og Jun19x2, hvor pxqz_co-relationen er fælles og grundforløbene er ens. Forskellen kan isoleres til at være en forskel mellem versionerne Jun19x2 og Jun19x1. Når pxqz_co-relationen ændres (Jun19x2 -> Jun19x1), så er der forskel. Forskellen ses i effekten på priserne px og pcp. Det hænger sammen med at den gamle relation (Okt18) gav negative effekter på pxqz_co ved udvidelser af den offentlig produktion. I Okt18 må pxqzxo stige kraftigt. Det sker ikke i Jun19. I Jun19 fås mere ensartede effekter på pxqz_co, pxqzxo og pzqz. Ændringen i pxqz_co betyder større finanseffekter i den forstand at aktivitetseffekten er større. Men er ikke væsentlig forskel på nettoudgiften i de offentlige finanser.

 

Tabel 3.5 Øget offentlig beskæftigelse (Qo1)

    Qo1
    Jun19 Jun19x1 Jun19x2 Okt18x Okt18
Absolut ændring
Bnp, årets priser Y 4074 4094 4243 4161 4124
Absolut ændring
Bnp fY 3019 3023 2921 2889 2852
Privat forbrug fCp 321 317 285 281 268
Off. Forbrug fCo 3127 3132 3136 3105 3099
Investeringer fI 474 472 431 426 426
Eksport fE -161 -161 -220 -207 -213
Import fM 696 671 646 651 658
Absolut ændring
Beskæftigelse Q 5.691 5.743 5.654 5.601 5.596
Ledighed Ul -3.004 -3.035 -2.988 -2.960 -2.927
Absolut ændring
Indkomstoverførsler Ty_o -869 -877 -863 -855 -859
Afgifter Sp 498 498 509 503 517
Skatter Sy_o 877 880 904 879 867
Absolut ændring
Privat Tfn_hc 764 766 772 756 718
Udland Tfen_e 780 759 769 770 764
Offentlig Tfn_o -1544 -1526 -1541 -1527 -1482
Procent
Timeløn lna 0.052 0.052 0.053 0.052 0.054
Outputpris px 0.027 0.027 0.037 0.036 0.037
Forbrugerpris pcp 0.018 0.018 0.028 0.027 0.028