Privatlivs- & Cookiepolitik

Vi bruger cookies for at give dig som bruger den bedst mulige oplevelse på dst.dk. Ved at fortsætte på siden accepterer du vores brug af cookies.

OK

Læs mere om vores Privatlivs- & Cookiepolitik her

Blog

Her finder du tips og trick til at finde internationale, inden- og udenlandske kilder til statistikker.

Forfatterne er informationsspecialister fra Informationsservice og Bibliotek. Du kan kontakte os via "Spørg om statistik"  eller bib@dst.dk.

Bloggen viser links til eksterne kilder som en service og et ønske om at dele viden om materialet. Brugen af disse links indebærer ikke anbefaling eller støtte til synspunkter, der udtrykkes på de pågældende websites. Danmarks Statistik har ingen kontrol over indhold og tilgængelighed af eksterne websites og frasiger sig hermed ethvert ansvar for disse.


Kultur og kirke

Vis alle blogindlæg


26. april 2019 af ABN

Museers bidrag til dansk økonomi

Når museerne laver udstillinger og rundvisninger mv. bidrager de med 3,3 mia. kr. til Danmarks bruttoværditilvækst. Dertil kommer 1,6 mia. kr., når museerne køber varer og ydelser hos andre virksomheder. Museerne bidrager samlet set med 4,9 mia. kr. til dansk økonomi svarende til 0,3 pct. af den samlede bruttoværditilvækst, som var på 1.767 mia. kr. i 2015.

Det er Dansk Industri, der ser på museernes bidrag til dansk økonomi i en analyse baseret på tal fra Danmarks Statistik. I analysen finder man også tal for omfanget af museernes køb af varer og tjenester i andre brancher. Museerne påvirker dermed også beskæftigelsen i andre brancher; museumsbranchen beskæftiger selv 8.461 årsværk, men via indkøb hos leverandører og underleverandører skaber museerne indirekte beskæftigelse svarende til 2.404 årsværk.


Tags: beskæftigelse, brancher, erhverv, museer, nationalregnskab, nationaløkonomi, økonomi
Emne: Kultur og kirke
Geografi: Dansk statistik


8. marts 2018 af ukendt

Overtro, overbevisning eller videnskab?

Tror du på engle, hekse, spøgelser, besøg fra rummet, reinkarnation? Eller har du tiltro til videnskaben? Forskere fra Institut for Kultur og Kommunikation på Aarhus Universitetet  har sat sig for at skaffe viden om danskernes overbevisninger.

Rapporten "Hvad tror danskerne på? En kortlægning af tro, overtro og overbevisning" er skrevet på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse på Facebook og Twitter i 2017/18, hvor flere end 2.200 personer besvarede undersøgelsens spørgsmål.

 [Revideret april 2018]

 


Tags: tro, spiritualitet
Emne: Kultur og kirke
Geografi: Dansk statistik


2. november 2017 af ukendt

Bogens kredsløb

For første gang kan Bog- og Litterturpanelets årsrapport præsentere statistik for produktionen af lydbøger, fordelt på genre og format.  84 pct. af forlagenes omsætning stammer fra salg af trykte bøger og 16 pct. af omsætningen er digitalt salg, dvs. e-bøger, lydbøger og læremidler.

"Bogen og litteraturens vilkår 2017" samler statistik om de forskellige trin i bogens kredsløb, nemlig produktion, distribution og brug.

Den fysiske boghandel er stadig populær, da knap halvdelen af bogkøberne har foretaget deres seneste køb der. 24 pct. har foretaget det seneste køb online. Men man jo også få fat i læsestof på andre måder. På spørgsmålet om hvordan man fandt den bog, man senest har læst, svarer 12,3 % at de fik den som gave og 8,6 pct. at de lånte bogen af familie/venner, mens 13,1 pct. har lånt en trykt bog på biblioteket.

Flere mennesker i Danmark læser, men de læser ikke så ofte, viser en sammenligning af læsevaner over de seneste år. 15,3 pct. læste e-bøger minimum én gang om måneden i 2016. 36 pct. af danskerne læste skønlitteratur hver uge, mens knap 18 pct. slet ikke læste skønlitteratur i 2016.

Årets tema drejer sig om udvalg og kvalitet af bøger til salg hos boghandlere og i supermarkeder. Ifølge undersøgelsen"Sortiment af bøger i fysiske bogudsalg i Danmark" kan en boghandel  i gennemsnit tilbyde over 5.000 titler, mens et supermarked har knap 700 titler til salg.


Tags: bogmarked, forlag, litteratur, biblioteker, boghandel, bøger, læsevaner
Emne: Kultur og kirke
Geografi: Dansk statistik


29. oktober 2015 af ABN

Samlet overblik over statistik om det danske bogmarked

Bog- og Litteraturpanelet har i deres første årsrapport "Bogen og litteraturens vilkår 2015" sat sig for at kortlægge den eksisterende statistik, der belyser udviklingen på bogmarkedet. Rapporten giver et overblik over kilderne til belysning af en bogs forskellige faser: produktionen, distributionen og forbruget.

 
Bog- og Litteraturpanelet blev nedsat i 2014, og panelets formål er bl.a. årligt at samle tilgængelig statistisk viden om bogmarkedet, men også at kortlægge mangler ved statistikken. Rapporten indeholder derfor også oversigt over tallenes mangler og forbedringspotentialer fordelt på produktions-, distributions- og forbrugsfasen.

Læs mere på Kulturstyrelsens hjemmeside.


Tags: bøger, medier, forbrug
Emne: Kultur og kirke
Geografi: Dansk statistik


29. juni 2015 af MJK

Mediernes udvikling i Danmark – 2015

Anden udgave af Kulturstyrelsens Rapportering om Mediernes udvikling i Danmark.

Dette er en samlet rapportering for mediebranchen, hvor det er muligt på ét og samme sted at finde både statistik for brug af både tv, radio, trykte medier (dagblade og lokale ugeaviser), internet og webtrafik. Desuden præsenteres analyser og beskrivelser af bl.a. udviklingen i husstandenes medierelaterede forbrug og det danske reklameforbrug.

Rapporteringen er i sin form web-baseret og opdelt i en række emnesider. Kilder til tekst og tabeller er bl.a. Gallup, Gemius og Danmarks Statistik.


Tags: aviser, dagblade, internettet, medier, radio, tv, web
Emne: Kultur og kirke
Geografi: Dansk statistik


15. april 2015 af MJK

Mediernes udvikling i Danmark - 2014

Første udgave af Kulturstyrelsens Rapportering om Mediernes udvikling i Danmark. Dette er en samlet rapportering for mediebranchen, hvor det er muligt på ét og samme sted at finde både statistik for brug af både tv, radio, trykte medier (i første omgang dagbladene), internet og mobil.

Desuden præsenteres analyser og beskrivelser af branchens økonomi, beskæftigelse og større virksomheder samt større analyser af mere indholdsprægede elementer. Kilder til tekst og tabeller er bl.a. Gallup og Danmarks Statistik.

Rapporteringen er i sin form web-baseret og opdelt i en række web-sider. Man kan på undersiderne for tv, radio, aviser/blade osv. finde større uddybende analyser af brugen af de pågældende platforme. På undersiden for brancheanalysen er der en omfattende gennemgang af mediebranchen med delbrancher i forhold til såvel økonomiske nøgletal som beskæftigelse samt gennemgang af en række af de største medievirksomheder i Danmark.  


Tags: dagblade, medier, radio, tv, internettet
Emne: Kultur og kirke
Geografi: Dansk statistik


5. februar 2015 af MJK

DR undersøger befolkningens brug af medieindhold på tv, radio og internettet

Hvert år laver DR Medieforskning en rapport om udviklingen i befolkningens brug af de elektroniske medier.  Medieudviklingen 2014 er udkommet i januar 2015.

Rapporten ser blandt andet nærmere på unge og ældres brug af bærbare enheder, hvordan befolkningen zapper mellem forskellige kanaler, og hvor udbredt det er at bruge en anden skærm, når man sidder foran fjernsynet.

I 2014 er befolkningens mod på selv at tage kontrollen over, hvad de vil se og høre, vokset, og streaming står i dag for 17 procent af vores tv-tid. Valgfrihed var der til gengæld ikke i 1929, hvor Statsradiofonien (nu DR) i samarbejde med Det Statistiske Departement (nu Danmarks Statistik) lavede den første lytterundersøgelse, Radiolytterafstemningen – også kaldet "Balalajka-undersøgelsen" (Statistiske Efterretninger 1929:37).


Tags: medier, radio, tv, internettet
Emne: Kultur og kirke
Geografi: Dansk statistik


Ansvarlig for siden

Informations­service og Bibliotek