Privatlivs- & Cookiepolitik

Vi bruger cookies for at give dig som bruger den bedst mulige oplevelse på dst.dk. Ved at fortsætte på siden accepterer du vores brug af cookies.

OK

Læs mere om vores Privatlivs- & Cookiepolitik her

Mad og bolig fylder mere i bladene

Dagblade og tidsskrifter 2017

Resultaterne i denne opgørelse er delvist baseret på statistikbanktabellerne MAGASIN1, FAGBLAD og DAGBLAD2, som ved en fejl har været tilgængelige siden 25. april. Tallene skulle først have været tilgængelige med denne udgivelse.

De samlede læsertal for de trykte magasiner og ugeblade er faldet med 35 pct. siden 2008. Bortset fra en kortvarig stigning i 2011, er det antal læste magasiner faldet årligt med knap 0,6 mio. magasiner de seneste ti år. Der er i samme periode sket en forskydning mellem de forskellige kategorier. Kategorien mad, bolig og -indretning, hvor fx Idényt og Boligmagasinet hører til, er fra 2008 til 2017 steget fra at dække 25 til 31 pct. af det samlede læsertal. Modsat er kategorien sundhed, velvære, familie og børn, som omfatter ugeblade som Se og Hør og Billed-Bladet, på samme tid faldet fra at dække 34 pct. af læsertallet til kun 27 pct. Femina, Alt for Damerne mv. hører under kategorien mode, design og livsstil, der repræsenterer 15 pct. af magasinernes samlede læsertal. De nævnte kategorier af magasiner og ugeblade dækker tilsammen 73 pct. af det samlede læsertal.

Samlede læsertal (bruttodækning) for magasiner efter emne

Fagblade inden for sundhed, omsorg, foreninger og fritid læses af flest

Fagblade inden for sundhed, behandling og pædagogik, som fx inkluderer Ældresagen NU, Hjertenyt og Fagbladet FOA, udgør 29 pct. af fagbladenes samlede læsertal. Beboerbladet, Natur & Miljø og andre fagblade inden for fritid, foreninger og ideel virksomhed står for 24 pct. af læserne, mens fagblade inden for engros, detailhandel og indkøb udgør 21 pct. Til sammen udgør de tre nævnte kategorier tre fjerdele af fagbladenes samlede læsertal.

Samlede læsertal (bruttodækning) for fagbladene efter branche. 2017

Færre avislæsere og læste aviser, men trofaste lokale læsere

Interessen for trykte dagblade er støt aftagende. Antallet af læsere af hverdags-udgaverne af de landsdækkende aviser er faldet fra 2,1 mio. i starten af 2010 til 1,3 mio. ved udgangen af 2017. Det svarer til et fald på 39 pct. Hvis vi ser på de regionalt og lokalt dækkende dagblade, så er læsertallet faldet med 40 pct. i perioden. Hvor mange trykte dagblade den enkelte avislæser læser, kan illustreres ved at sammenligne bruttodækningen med antallet af avislæsere. For de landsdækkende dagblade på hverdage gælder, at det gennemsnitlige antal læste aviser pr. læser er faldet fra 1,5 aviser pr. læser i starten af 2010 til 1,3 ved udgangen af 2017. Læserne af de regionale og lokale dagblade på hverdage har derimod ligget konstant på 1,0 avis pr. læser.

Antallet af avislæsere og bruttodækning for dagblade på hverdage

Nyt fra Danmarks Statistik

5. juni 2018 - Nr. 212

Hent som PDF
Næste udgivelse: Ingen planlagt

Kontakt

Tabeller fra Statistikbanken

Oversigt i Statistikbanken

  • Avislæsere
    udgivelsesdag og geografisk område
  • Dagblade
    nøgletal, udgivelsesdag, geografisk dækning og læsertalsinterval
  • Fagblade
    nøgletal, udgivelsesfrekvens, branche og læsertalsinterval
  • Magasiner
    nøgletal, udgivelsesfrekvens, emne og læsertalsinterval
Vis flere » « Minimer

Kilder og metode

Statistikken er baseret på IndexDanmark/Gallup målinger af læsertal.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation

Anden information


Seneste nyt om Film, bøger og medier