Energiforbrug til international transport steg i 2018
Energiregnskab for Danmark 2018
Energiforbruget for danske husholdninger og virksomheder var 1.258 PJ i 2018, hvilket er en stigning på 1,7 pct. i forhold til 2017. Stigningen skyldes energiforbrug inden for international transport (brændstof til danske fly, skibe og køretøjer i udlandet), som steg med 4,8 pct. på grund af øget aktivitet. Energiforbruget i resten af økonomien var næsten uændret til sammenligning. Energiforbruget i de øvrige virksomheder (ekskl. international transport) faldt med 0,1 pct., mens husholdningernes energiforbrug faldt med 0,6 pct.
Kilde: www.statistikbanken.dk/ene3h.Skibstransport bidrager til stigning i energiintensitet
Energiintensitet er et mål for, hvor meget energi der bruges til at skabe produktionen (målt som bruttonationalproduktet, BNP) - energiintensiteten bruges som indikator for FN's verdensmål 7.3 om forbedret energieffektivitet. Den danske økonomis energiintensitet er forbedret (faldet) med samlet 17,5 pct. i perioden 2010-2018 og var i 2018 på 613 GJ pr. mio. kr. BNP. Energiintensitet var lavest i 2014 (604 GJ pr. mio. kr. BNP). I de senere år er energiintensiteten steget igen, da energiforbruget er steget mere end BNP. Det skyldes især det øgede energiforbrug til dansk international skibstransport, som er en energiintensiv branche. Hvis man udregner energiintensiteten uden energiforbruget til international transport var den i 2018 på 360 GJ pr. mio. kr. BNP, hvilket er lavere end i 2014 (378 GJ pr. mio. kr. BNP). Man skal være opmærksom på, at den internationale transport stadig er med i BNP i denne version af energiintensiteten. Ifølge FN's verdensmål 7.3 skal forbedringen af energieffektiviteten fordobles inden 2030.
Vi forbruger og producerer mere vedvarende energi
Et andet af FN's verdensmål på energiområdet er, at andelen af vedvarende energi skal forøges væsentligt inden 2030 (delmål 7.2). Indikatoren for dette mål er andelen af vedvarende energi i bruttoenergiforbruget (ekskl. international transport). Denne indikator kom i 2018 op på 33,5 pct., fra 33,0 pct. i 2017. Vedvarende energi er vind-, vand- og solkraft, jordvarme og biomasse som fx halm, bionedbrydeligt affald, træpiller, brænde mv.
Vi producerede 188 PJ vedvarende energi i 2018, svarende til 31,9 pct. af den samlede energiproduktion og 2,6 pct. mere end i 2017. Især produktionen af solkraft er steget i 2018. Vores forbrug af vedvarende energi er højere end vores produktion. I 2018 var forbruget af vedvarende energi med 252 PJ på det højeste niveau nogensinde. Når vi kan forbruge mere vedvarende energi, end vi producerer, skyldes det import af biomasse, fx træpiller. Nettoimport af el (som kan være fremstillet fra vedvarende energi) indgår ikke i tallet for forbrug af vedvarende energi.
Energiforbruget fordelt på brancher og husholdninger
|
2008 |
2016 |
2017* |
2018* |
|
Fordeling |
Fordeling |
|
Ændring |
Ændring |
|
PJ |
|
pct. |
|
pct. |
|||||
I alt |
1389 |
1220 |
1236 |
1258 |
|
100,0 |
100,0 |
|
-9,5 |
1,7 |
Husholdninger |
346 |
327 |
319 |
317 |
|
24,9 |
25,2 |
|
-8,5 |
-0,6 |
Virksomheder (alle brancher) |
1043 |
893 |
918 |
941 |
|
75,1 |
74,8 |
|
-9,8 |
2,5 |
Landbrug, skovbrug og fiskeri |
45 |
40 |
38 |
40 |
|
3,2 |
3,2 |
|
-11,5 |
5,6 |
Råstofindvinding |
37 |
29 |
30 |
26 |
|
2,7 |
2,1 |
|
-30,3 |
-12,7 |
Industri |
151 |
123 |
125 |
121 |
|
10,9 |
9,6 |
|
-20,0 |
-2,9 |
Forsyningsvirksomhed |
12 |
10 |
11 |
11 |
|
0,9 |
0,9 |
|
-10,3 |
0,9 |
Bygge og anlæg |
24 |
21 |
23 |
26 |
|
1,7 |
2,0 |
|
5,5 |
10,6 |
Handel og transport mv. |
690 |
592 |
613 |
639 |
|
49,6 |
50,8 |
|
-7,4 |
4,3 |
Heraf international transport |
558 |
475 |
496 |
520 |
|
40,2 |
41,4 |
|
-6,8 |
4,8 |
Information og kommunikation |
8 |
7 |
7 |
7 |
|
0,6 |
0,6 |
|
-9,1 |
-1,9 |
Finansiering og forsikring |
5 |
3 |
3 |
3 |
|
0,3 |
0,2 |
|
-35,7 |
0,5 |
Ejend. hand., udl.af erhv. ejend. |
3 |
2 |
2 |
2 |
|
0,2 |
0,2 |
|
-17,4 |
2,2 |
Boliger |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
0,1 |
0,1 |
|
9,0 |
-4,2 |
Erhvervsservice |
17 |
15 |
15 |
15 |
|
1,2 |
1,2 |
|
-10,2 |
3,5 |
Off. adm, undervisn., sundhed |
41 |
40 |
41 |
41 |
|
3,0 |
3,2 |
|
-1,5 |
-1,4 |
Kultur, fritid og anden service |
9 |
9 |
10 |
10 |
|
0,7 |
0,8 |
|
3,8 |
0,7 |
Virksomheder, ekskl. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
international transport |
485 |
419 |
421 |
421 |
|
34,9 |
33,5 |
|
-13,3 |
-0,1 |
I alt, ekskl. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
international transport |
831 |
745 |
740 |
738 |
|
59,8 |
58,6 |
|
-11,3 |
-0,3 |
Anm.: International transport omfatter brændstof til dansk opererede skibe, fly og køretøjer i udlandet. Energiforbruget er opgjort som bruttoenergiforbrug, dvs. at konverterings- og ledningstab tilskrives slutbrugeren. |
Nyt fra Danmarks Statistik
20. juni 2019 - Nr. 237
Hent som PDF
Næste udgivelse: 16. juni 2020
Kontakt
- Thomas Eisler, tlf. 39 17 30 68
Kilder og metode
Det foreløbige energiregnskab er baseret på Energistyrelsens foreløbige energistatistik samt tal fra varestatistikken, udenrigshandel med varer og betalingsbalancen. Fordelingen på brancher er baseret på Energiregnskab for Danmark året før, hvor energiforbruget relevante steder er fremskrevet med indikatorer. Fx er energiforbruget relateret til opvarmning graddagekorrigeret.