Privatlivs- & Cookiepolitik

Vi bruger cookies for at give dig som bruger den bedst mulige oplevelse på dst.dk. Ved at fortsætte på siden accepterer du vores brug af cookies.

OK

Læs mere om vores Privatlivs- & Cookiepolitik her

Økologisk frugt og grønt buldrer frem

Detailomsætningen af økologiske fødevarer 2016

Ændret 01. marts 2018 kl. 08:00

Detailomsætningen af økologiske fødevarer i 2015 og 2016 er større end hidtil antaget. Baggrunden er, at Danmarks Statistik har modtaget rettede virksomhedsindberetninger for disse år. Det betyder, at den samlede omsætning er opjusteret fra 7,0 mia. kr. til 7,6 mia. kr. for 2015 og fra 8,0 mia. kr. til 8,7 mia. kr. for 2016. Rettelserne er markeret med rødt. De reviderede tal fremgår også af www.statistikbanken.dk/oeko3.

Salget af økologisk frugt og grøntsager fortsætter den kraftige vækst og nåede med en stigning på 27 pct. op på 2,5 mia. kr. i 2016. Frugt og grøntsager var dermed tæt på at indhente mælk, ost og æg som den største økologiske varegruppe i detailhandelen. Mælk, ost og æg steg med 7 pct. fra 2015 til 2016 og udgør nu 2,6 mia. kr.

Detailomsætningen af økologiske fødevarer

Økologiske varer udgør nu 8,7 mia. kr.

Det samlede salg af økologiske føde- og drikkevarer i supermarkeder og varehuse mv. i 2016 udgjorde 8,7 mia. kr., hvilket er 15 pct. mere end året før. Salgsværdien af økologiske fødevarer estimeres til 10,5 pct. af det samlede salg af fødevarer i supermarkeder og varehuse i 2016 mod 9,1 pct. året før.

Stigende forsyning af grøntsager

Grøntsagsforbruget dækkes i nogen grad af hjemlig produktion. Arealet med økologiske grøntsager (ekskl. kartofler) stiger i disse år og udgjorde 26 pct. af det samlede grøntsagsareal i 2016 mod 20 pct. i 2014 (Landbrugs- og Fiskeristyrelsen). Forsyningen dækkes også af import af økologisk grøntsager, som oversteg eksporten med ca. 200 mio. kr. i 2015 (Udenrigshandel med økologiske varer).

Markant stigning i salg af vin, spiritus og øl

Omsætningen af økologisk vin, spiritus og øl tog endnu et kraftigt hop og steg med 43 pct. til 279 mio. kr. mellem 2015 og 2016. I mængder steg salget med hele 58 pct. da den gennemsnitlige literpris for varegruppen faldt i samme periode. Vin og spiritus udgjorde i 2016 ca. to tredjedele af alkoholsalget og øl en tredjedel målt i kr.

Salget af økologisk svinekød steg med 18 pct. til 126 mio. kr. mellem 2015 og 2016, mens mængden steg med hele 28 pct., da kilopriserne for varegruppen som helhed samtidigt faldt. Fisk og skaldyr er en forholdsvis lille varegruppe, men steg fra 29 mio. kr. i 2015 til 42 mio. kr. i 2016.

Detailomsætningen af økologiske fødevarer

 

2014

2015

2016

 

2014

2015

2016

 

tons

 

1.000kr.

Omsætning i alt

269163

296346

334900

 

6191252

7565545

8671846

Ris, brød, pasta, mel, gryn, kager

30350

35004

38660

 

765413

888634

1003584

Heraf:

 

 

 

 

 

 

 

Ris

2284

2324

2915

 

57630

52974

78564

Pasta

4197

4555

4662

 

120825

144775

146385

Mel

8833

9588

9953

 

137292

133250

140333

Gryn, cornflakes, mysli o.l.

10349

11236

11107

 

201234

200716

217731

Andre mel- og grynprodukter

890

1804

2477

 

63345

98337

97359

Kød, pålæg, indmad

4887

5960

6808

 

507705

615882

655153

Heraf:

 

 

 

 

 

 

 

Okse- og kalvekød

1741

2034

2017

 

168578

186602

184559

Svinekød

843

1099

1401

 

81939

106697

126212

Pålæg

1334

1621

1519

 

152706

193705

189817

Fisk, skaldyr

95

109

168

 

23795

29154

42379

Mælk, ost, æg

155798

156406

162987

 

2142023

2398285

2574870

Heraf:

 

 

 

 

 

 

 

Sødmælk

9244

9270

8657

 

84722

93665

88913

Letmælk

19619

19593

19294

 

158403

173468

172116

Minimælk

50318

49900

50100

 

382187

395902

413455

Skummetmælk

34250

32498

32643

 

244942

244175

262278

Plantemælk1

4507

 

86598

Syrnede produkter 

17271

20370

21798

 

354557

416967

415900

Ost

2417

2835

3738

 

227793

283978

329930

Æg

9912

10315

12278

 

436704

516308

563037

Fedtstoffer, madolier

4516

4986

5184

 

318997

388117

366168

Heraf:

 

 

 

 

 

 

 

Smør, blandingsprodukter

3267

3253

3382

 

218312

248301

224860

Frugt

17570

26284

33167

 

557193

822749

1018700

Heraf:

 

 

 

 

 

 

 

Citrusfrugter, friske

5797

9506

11605

 

128337

194040

245318

Bananer, friske

5037

5335

8178

 

106104

150750

178691

Æbler, friske

2975

5615

5356

 

63047

108268

111409

Tørret frugt, frugtpålæg

1222

1456

1453

 

100644

126964

122115

Grøntsager

37630

44285

58212

 

882491

1168055

1503106

Heraf:

 

 

 

 

 

 

 

Tomater, friske

1415

2293

3400

 

83141

129294

151575

Gulerødder, friske

12930

13416

16180

 

132208

150717

180250

Kartofler, friske

3890

5556

6901

 

42050

58710

81848

Grøntsager, konserves

5264

5488

6416

 

116701

120992

153117

Sukker, syltetøj, chokolade, slik, is o.l.

4938

5447

6152

 

271728

300916

338461

Krydderier, suppeterninger o.l.

3052

3602

4740

 

240488

290660

366633

Kaffe, te, kakao o.l.

1528

1884

2246

 

200014

270488

301830

Juice, frugtsaft o.l.

6339

8355

10209

 

159393

197362

222294

Vin, spiritus, øl o.l.

2458

4024

6367

 

122012

195243

278667

1 Plantemælk var før 2016 indeholdt i Anden mælk; se specifikation for varegrupper på www.Statistikbanken.dk/oeko3.

Nyt fra Danmarks Statistik

10. maj 2017 - Nr. 199

Hent som PDF
Næste udgivelse: 7. maj 2018

Kontakt

Tabeller fra Statistikbanken

Oversigt i Statistikbanken

Vis flere » « Minimer

Kilder og metode

Statistikken er baseret på indberetninger fra de store supermarkedskæder samt de største grossisters salg til øvrige butikskæder, købmænd og kiosker (omregnet til detailsalg). Fra 2017 er butikker, der udelukkende sælger online (herunder abonnementssalg) inkluderet. Gård- og stalddørssalg og salg fra special-butikker (fx grønthandlere) er ikke omfattet. Omsætningen er inkl. moms.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation

Anden information