Mest specialundervisning til ældre drenge
Specialundervisning i grundskolen 2014/2015
I skoleåret 2014/2015 fik 4,4 pct. af eleverne i grundskolen specialundervisning. Det var i særdeleshed drengene, som blev henvist til specialundervisning. Således var andelen af drenge i specialundervisning på 6,1 pct., mens pigernes andel lå på blot 2,5 pct. Behovet for specialundervisning stiger, jo ældre eleverne bliver. I skoleåret 2014/2015 lå andelen af elever i specialundervisning samlet set på 2,1 pct. i 0. klasse og steg herfra op til 7,2 pct. i 10. klasse. Den samme tendens ses både for drengenes og for pigernes vedkommende. 9,1 pct. af drengene i 10. klasse fik specialundervisning i 2014/2015.
Bornholm har højeste andel specialunderviste elever
Landsdelen Østsjælland havde den mindste andel af elever, der i skoleåret 2014/2015 fik specialundervisning, nemlig 3,6 pct. Også landsdelene Sydjylland og Byen København lå forholdsvist lavt med 4,0 pct. hver. Omvendt lå Bornholm højest med en andel på 6,4 pct. i specialundervisning. Højt lå også landsdelen Vest- og Sydsjælland med 5,8 pct. og landsdelen Fyn med 4,7 pct.
Kun få specialundervisningselever i normalklasser
Kun få elever, som modtager specialundervisning, går i folkeskolernes normalklasser. Dette skal ses i lyset af definitionen af specialundervisning, hvor en elev først kan kaldes specialundervisningselev, når det samlede støttebehov for den enkelte elev er mindst ni ugentlige klokketimer. I skoleåret 2014/2015 modtog samlet set 1.421 elever specialundervisning i folkeskolernes normalklasser.
Svagt fald i andelen af elever i specialklasser og på specialskoler
I perioden fra skoleåret 2011/2012 til skoleåret 2014/15 er andelen af elever, som går i enten specialklasser i folkeskolen eller på specialskoler, dagbehandlingstilbud eller behandlingshjem, faldet jævnt fra 4,4 pct. til 3,8 pct. Specialskolerne og specialklasserne står for langt hovedparten af undervisningen for elever, som er henvist til specialundervisning. Således foregik 88,3 pct. af den samlede undervisning af specialundervisningshenviste elever i skoleåret 2014/2015 i enten en specialklasse i folkeskolen eller på en specialskole, dagbehandlingstilbud eller behandlingshjem. Andelen af specialundervisning i specialklasser i folkeskolen alene udgjorde i skoleåret 2014/2015 51,7 pct. af den samlede specialundervisning.
Specialundervisning i grundskolen fordelt på klassetrin. Skoleåret 2014/2015
|
I alt |
0. klasse |
1.-6. klasse |
7.-10. klasse |
|
antal elever |
|||
Alle skoler i alt |
709989 |
67574 |
401005 |
241410 |
Elever i specialundervisning |
30964 |
1412 |
15595 |
13957 |
Folkeskoler, normalklasser i alt |
543707 |
56226 |
325302 |
162179 |
Elever i specialundervisning |
1421 |
81 |
903 |
437 |
Folkeskoler, specialklasser i alt |
16016 |
741 |
8301 |
6974 |
Elever i specialundervisning |
16016 |
741 |
8301 |
6974 |
Friskoler og private grundskoler i alt |
110688 |
10090 |
62022 |
38576 |
Elever i specialundervisning |
1575 |
73 |
1011 |
491 |
Specialskoler, dagbehandling mv. i alt |
11314 |
517 |
5380 |
5417 |
Elever i specialundervisning |
11314 |
517 |
5380 |
5417 |
Efterskoler i alt |
24807 |
- |
- |
24807 |
Elever i specialundervisning |
601 |
- |
- |
601 |
Andre skoletyper i alt |
3457 |
- |
- |
3457 |
Elever i specialundervisning |
37 |
- |
- |
37 |
Andel elever i specialundervisning fordelt på klassetrin
|
I alt |
0. kl. |
1. kl. |
2. kl. |
3. kl. |
4. kl. |
5. kl. |
6. kl. |
7. kl. |
8. kl. |
9. kl. |
10. kl. |
|
pct. |
|||||||||||
2011/2012 |
10,8 |
3,9 |
8,2 |
10,4 |
12,4 |
12,7 |
12,6 |
12,5 |
11,4 |
11,7 |
11,3 |
11,7 |
2012/2013 |
5,4 |
2,2 |
3,2 |
4,1 |
4,4 |
5,0 |
5,6 |
5,7 |
6,0 |
6,9 |
8,3 |
10,9 |
2013/2014 |
4,5 |
2,2 |
2,8 |
3,4 |
4,0 |
4,3 |
4,8 |
5,3 |
5,5 |
5,5 |
6,1 |
7,2 |
2014/2015 |
4,4 |
2,1 |
2,8 |
3,2 |
3,7 |
4,4 |
4,5 |
4,8 |
5,3 |
5,5 |
5,7 |
7,2 |
Anm.: Bemærk, at der fra og med skoleåret 2012/2013 er ændret i definitionen af specialundervisning, således at en elev nu kun tælles med, såfremt omfanget af specialundervisning er af ni klokketimers ugentligt gennemsnit eller derover. Definitionsændringen gælder kun for de offentlige skoler. |
Nyt fra Danmarks Statistik
23. juni 2015 - Nr. 312
Hent som PDF
Næste udgivelse: Ingen planlagt
Kontakt
- Lene Riberholdt, tlf. 39 17 31 85
Kilder og metode
Bemærk, at opgørelsen for frie grundskoler og øvrige skoletyper ikke følger samme opgørelsesmetode som for folkeskolen. På folkeskoleområdet er tællingsenheden elever, hvor opgørelsen er baseret på skolernes registreringer af elever, som modtager specialundervisning. På de frie grundskolers område er opgørelsen baseret på skolernes ansøgning om timer til specialundervisning, som indsendes til ministeriet og bevilges. Tællingsenheden her er antallet af timer til en elev. Opgørelsen af omfanget af specialundervisning vil tendere i retning af at undervurdere omfanget af specialundervisning på de frie grundskoler. Derfor skal en sammenligning imellem frie grundskoler og øvrige skoletyper tages med et vist forbehold.