Indberet via virk.dk
Start indberetning
Nem adgang uden NemID
Indberet uden NemID
Du kan nu indberette digitalt via pc, tablet og smartphone med ny nem adgang uden NemID.
Nem adgang åbner blanket for den seneste periode og fungerer bedst i en nyere browser, fx Chrome.
Log på med virksomhedens CVR-nr., og tast det journalnr., som står i anmodningsbrevet.
Bemærk: Ved brug af denne løsning bør du udfylde og indsende data med det samme, da du ikke kan gemme løbende. Det er desuden ikke muligt at genåbne eller rette efter indsendelse.
Indberetningsfrist
Fristen for indberetning er 25. juni 2021.
NB: Kontakt os på dst.dk/sos ved evt. behov for længere frist grundet COVID-19.
Deltagelse i undersøgelsen er lovpligtig.
Vejledning
Supplerende oplysninger
Virksomheder, der deltager i undersøgelsen, skal indberette deres samlede import og eksport af tjenester i 2020.
Tjenestehandel kan opfattes som køb og salg af alt, der ikke er fysiske varer. Det kan f.eks. være transport, telekommunikation, royalties og licenser etc. En fyldig oversigt over tjenestetyper findes i den vejledning, der kan hentes ned fra denne side.
Virksomheder udvælges tilfældigt til undersøgelsen i en proces, der sikrer, at alle brancher og virksomhedstyper er tilstrækkeligt repræsenteret.
Deltagelse i undersøgelsen er lovpligtig, og alle adspurgte virksomheder skal indberette, uanset om man har udenrigshandel med tjenester eller ej. En del af undersøgelsen er netop at finde ud af, hvilke af virksomhederne der ikke har udenrigshandel med tjenester.
For at kunne afgøre om virksomheden har udenrigshandel med tjenester, er det nødvendigt at se på virksomhedens handel i forhold til de tjenestetyper, der findes. Inden du starter indberetningen, skal du derfor gennemgå oversigten over tjenestetyper, der findes i den vejledning, der kan downloades længere oppe på denne side.
Hvis det viser sig, at virksomheden ikke har nogen form for udenrigshandel med tjenester, så skal der som nævnt stadig indberettes. I dette tilfælde skal du lave en såkaldt ”nul-indberetning”, altså indberette at virksomheden ikke har nogen udenrigshandel med tjenester.
Undersøgelsen er obligatorisk for de udvalgte virksomheder. Den gennemføres i henhold til:
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 184/2005 af 12. januar 2005 om fællesskabsstatistikker over betalingsbalance, international handel med tjenester og udenlandske direkte investeringer, med tilhørende kommissionsforordninger:
- Kommissionens forordning (EF) Nr. 601/2006 af 18. april 2006 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 184/2005 for så vidt angår formatet og proceduren for fremsendelse af data
- Kommissionens forordning (EF) Nr. 1055/2008 af 27. oktober 2008 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 184/2005 for så vidt angår kvalitetskriterier og kvalitetsrapporter vedrørende betalingsbalancestatistik
- Kommissionens forordning (EU) Nr. 1227/2010 af 20. december 2010 om ændring af forordning (EF) nr. 1055/2008 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 184/2005 for så vidt angår kvalitetskriterier og kvalitetsrapporter vedrørende betalingsbalancestatistik
- Lov om Danmarks Statistik (§ 9a og § 10)
Formål og anvendelse
Udenrigshandel med tjenester – screening er en vigtig del af Danmarks Statistiks opgørelse af udenrigshandel med tjenester, idet undersøgelsens resultater udgør grundlaget for den løbende produktion af statistikken. De endelige tal for udenrigshandel med tjenester bruges bl.a. til at beregne betalingsbalancen.
Emneside: Udenrigshandel med tjenester
Se Nyt fra Danmarks Statistik