Gå til sidens indhold

Øvrige Arbejdsomkostninger

Her kan I indberette oplysninger til statistikken

Indberet via virk.dk

Start indberetning

Virksomheder bruger typisk ca. 60 minutter på denne indberetning.

Hvad bliver jeres indberetning brugt til?

Her indberetter private virksomheder de samlede lønomkostninger og øvrige arbejdsomkostninger ved at have ansatte i den private sektor. Jeres indberetning er nødvendig for at kunne belyse arbejdsomkostninger på årlig basis og for at kunne udarbejde Lønstatistikken. Statistikken bruges af nationale og internationale organisationer, ministerier, kommuner og regioner samt private virksomheder og enkeltpersoner. Se "Nyt fra statistikken" nederst på siden.

Mere om indberetningen:

Frister for indberetning

Fristen for indberetning er 11. maj 2023.

Anmod om længere frist.

Hvilke oplysninger skal I indberette?

Her kan I hente en oversigt over alle spørgsmål i undersøgelsen som kladde eller som forberedelse til jeres indberetning.
OBS: Kladden kan indeholde spørgsmål, der ikke vises til alle virksomheder i den digitale indberetningsløsning. 

Se alle spørgsmål: Øvrige arbejdsomkostninger - inkl. Kollektive aftaler (PDF - kladde).

Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 60 minutter

Virksomheder kan frivilligt oplyse deres tidsforbrug i indberetningsløsningen. Virksomheder bruger typisk ca. 60 minutter på denne indberetning – inklusiv adgang, fremskaffelse af oplysninger, indtastning og eventuel support.

Hvordan kan I indberette?

Indberet digitalt med MitID Erhverv. Ejere af enkeltmandsvirksomheder kan også indberette med deres private MitID til erhverv.

Vælg START INDBERETNING øverst på denne side, og indberet med MitID Erhverv.

  • Når I er logget ind, kan I indberette til flere statistikker og for flere perioder.
  • Hvis indberetningen afbrydes, kan I gemme en kladde.
  • I kan genåbne og rette indsendte indberetninger med MitID Erhverv.

Vejledning

Se vejledning på indberetningsskemaet.

Se alle spørgsmål: Øvrige arbejdsomkostninger - inkl. Kollektive aftaler (PDF - kladde).

Hvorfor skal I indberette?

Indberetningen er lovpligtig

EU-lovgivning forpligter Danmark til at producere en række statistikker om erhvervslivet.

Lov om Danmarks Statistik §§ 8-12a forpligter virksomheder til at indberette oplysninger til statistik.

Antal virksomheder med indberetningspligt til denne statistik

Danmarks Statistik anmoder hvert år ca.  3600 virksomheder om en lovpligtig indberetning.

Hvordan udvælges virksomheder?

Der er ca. 3.600  virksomheder i stikprøven og populationen er baseret på panelundersøgelsesmodel med tilbagelægning. Alle virksomheder med mere end 100 fuldtidsansatte er altid med. Virksomheder med 10-99 fuldtidsansatte er med i en årrække og bliver siden skiftet ud. Af de 3.600 virksomheder bliver 2.000 indsamlet af vores samarbejdspartnere DA og FA. (Dansk arbejdsgiverforening og Finanssektorens arbejdsgiverforening), imens 1.600 bliver indsamlet af Danmarks Statistik. 

Læs mere om dataindsamling fra virksomheder.

Hjælp til indberetning
Brug for hjælp?

Vores supportteam kan svare jer via e-mail eller ringe jer op.

Support til indberetning.

Længere frist?

I kan anmode om længere frist via vores supportformular.

Anmod om længere frist.

Seneste "Nyt fra statistikken"

Arbejdsomkostninger steg mest i EU

23. marts 2023

Arbejdsomkostninger steg mest i EU

I fjerde kvartal 2022 var de gennemsnitlige arbejdsomkostninger pr. time samlet set 5,9 pct. højere i den private sektor i EU sammenlignet med fjerde kvartal 2021.

Tabeller i Statistikbanken om 'Virksomheders arbejdsomkostninger'


Emneside: Virksomheders arbejdsomkostninger. 

Statistikdokumentation: Arbejdsomkostninger for virksomheder og organisationer.