Gå til sidens indhold

Detailsalget steg i oktober

Detailomsætningsindeks oktober 2014

Fra september til oktober steg detailsalget 0,7 pct. Stigningen kom efter et fald i september på 0,8 pct. Detailsalget i perioden august-oktober var på samme niveau som i perioden maj-juni. Salget af beklædning mv. steg 4,1 pct. i oktober efter et rekordstort fald i september på hele 7,1 pct. Varegruppen beklædning mv. udgør 10 pct. af det samlede detailsalg. Salget af fødevarer og andre dagligvarer faldt 0,1 pct., mens salget af andre forbrugsvarer steg 0,7 pct. i oktober. Tallene er korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage.

Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving

Større salg end i samme periode sidste år

Korrigeret for prisudvikling, men ikke for sæsonudsving og effekten af handelsdage, var detailsalget i oktober 3,1 pct. højere end i samme måned året før. Detailsalget i perioden august-oktober var 1,6 pct. højere end i samme periode 2013.

Sko- og tøjforretningerne havde stor nedgang i september

Det store fald i varegruppen beklædning mv. i september kan også ses i branchetallene. Salget i tøjforretninger var i september 7 pct. lavere end i samme måned sidste år, mens der i babyudstyrs- og børnetøjsforretninger var et fald på 23 pct. I skotøjsforretningerne var der i september en nedgang i salget på 11 pct. i forhold til samme måned sidste år. Branchetallene offentliggøres med en måneds forsinkelse i forhold til det samlede detailsalg og de varegruppeopdelte tal. Branchetallene er ikke korrigeret for sæsonudsving, effekten af handelsdage eller prisudvikling.

Indgår internethandel i tallene?

Detailomsætningsindekset er baseret på omsætningstal indberettet af danske detailvirksomheder. Heri indgår også danske internetbutikker. Detailvirksomheder, der både har handel i fysiske butikker og handel via internettet, inkluderer begge dele i omsætningstallene.

Den internethandel, der ikke indgår i tallene, er altså internethandel, der ikke er foretaget i danske detailvirksomheder, fx danskeres køb hos udenlandske internetbutikker og internethandel direkte hos produktions- eller engrosvirksomheder. Køb af tjenester som fx rejser og mobiltelefoni indgår slet ikke i detailomsætningsindekset, og det er områder, hvor internethandlen udgør en stor del af omsætningen.

Revisioner af foregående måneder

Detailsalget steg 0,6 pct. i august og faldt 0,8 pct. i september. Udviklingen er i begge måneder opjusteret med 0,1 procentpoint i forhold til seneste udgivelse, hvor der blev offentliggjort en stigning i august på 0,5 pct. og et fald i september på 0,9 pct. Tallene for september og oktober i denne offentliggørelse er foreløbige.

Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving

 

2014

 

Maj
- juli

Aug.
- okt.

 

Mar.

Apr.

Maj

Juni

Juli

Aug.

Sept.*

Okt.*

 

2014

2014

 

indeks 2010 = 100

Detailhandel i alt

95,0

95,1

95,4

94,8

94,7

95,3

94,5

95,2

 

95,0

95,0

Fødevarer og andre dagligvarer

95,3

95,5

95,8

95,8

95,5

95,3

95,0

95,0

 

95,7

95,1

Beklædning mv.

89,7

88,6

92,3

88,6

89,3

91,1

84,6

88,1

 

90,1

87,9

Andre forbrugsvarer

96,0

96,3

95,8

95,3

95,3

96,3

96,4

97,0

 

95,4

96,6

 

procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder

Detailhandel i alt

0,1

0,1

0,3

-0,7

0,0

0,6

-0,8

0,7

 

0,0

0,0

Fødevarer og andre dagligvarer

0,3

0,3

0,3

0,0

-0,3

-0,2

-0,2

-0,1

 

0,4

-0,6

Beklædning mv.

-1,3

-1,3

4,2

-4,0

0,7

2,0

-7,1

4,1

 

0,4

-2,4

Andre forbrugsvarer

0,3

0,3

-0,6

-0,5

0,1

1,1

0,0

0,7

 

-0,6

1,2

* Foreløbige tal.

Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling

 

2013

2014

 

Aug.
- okt.

Aug.
- okt.

 

Juli

Aug.

Sept.

Okt.

Juli

Aug.

Sept.*

Okt.*

 

2013

2014

 

indeks 2010 = 100

Detailhandel i alt

93,4

95,7

88,6

92,0

94,0

96,7

89,1

94,9

 

92,1

93,6

Fødevarer og andre dagligvarer

96,2

98,4

88,8

92,4

96,8

98,5

90,1

94,4

 

93,2

94,3

Beklædning mv.

92,8

86,2

84,9

89,8

93,3

89,3

77,9

91,2

 

87,0

86,1

Andre forbrugsvarer

90,8

95,2

89,2

92,1

91,4

96,7

90,7

96,2

 

92,2

94,5

 

procentvis ændring i forhold til samme måned / tre måneder året før

Detailhandel i alt

0,4

-0,1

-1,7

-1,5

0,6

1,0

0,6

3,1

 

-1,1

1,6

Fødevarer og andre dagligvarer

2,6

1,4

-1,1

0,5

0,6

0,0

1,4

2,1

 

0,3

1,2

Beklædning mv.

-2,8

-5,3

-8,7

-6,3

0,5

3,6

-8,3

1,6

 

-6,8

-1,0

Andre forbrugsvarer

-1,0

-0,6

-0,7

-2,3

0,7

1,5

1,7

4,4

 

-1,2

2,5

* Foreløbige tal.

Nyt fra Danmarks Statistik

20. november 2014 - Nr. 586

Hent som PDF
Næste udgivelse: 22. december 2014

Kontakt

Kilder og metode

Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var: fødevarer og andre dagligvarer 44,4 pct., beklædning mv. 8,2 pct., andre forbrugsvarer 47,4 pct. for 2021. Stikprøve, beregningsmetoder m.m. er beskrevet i statistikdokumentationen. Se også emnesiden detailomsætningsindeks.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation