Gå til sidens indhold

Storkøkkeners økologisalg indhenter detailhandlen

Salg af økologiske varer til foodservice 2015

Denne offentliggørelse er fejlbehæftet. Der var desværre fejl i dataleverancerne til Danmarks Statistik for opgørelserne 2015 og 2016. Resultater for 2015 er nedjusteret med 14 pct. og 2016 er nedjusteret 15 pct. Rettede tal kan findes på www.statistikbanken.dk/oeko7 og /oeko8.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Salget af økologiske føde- og drikkevarer til foodservice udgjorde 1.661 mio. kr. i 2015 - en markant stigning på 27 pct. i forhold til 2014. Økologiske varer udgjorde 7,6 pct. af det samlede salg af madvarer til foodservice i 2015. Dermed begynder foodservicesektoren at indhente detailhandlen, hvor den økologiske andel af fødevaresalget var 8,4 pct. i 2015. Foodservice omfatter servering af mad fra køkkener i institutioner, restauranter, kantiner, caféer, udbringning mv.

Økologiske varers andel af samlet salg til foodservice og detailhandel

Flere køkkener lægger om til økologi

Den store stigning i salg af økologiske varer til foodservice skyldes til dels en tilgang af spisesteder med økologi. Antallet af spisesteder med "Det Økologisk Spisemærke" er fx steget med mere end 50 pct. fra januar 2015 til januar 2016. Ifølge Miljø- og Fødevareministeriet er 63 pct. af spisemærkerne registreret i Region Hovedstaden pr. januar 2016. En anden faktor er spisesteder, der allerede bruger økologi, men som har intensiveret brugen. Endelig er der en stigning i det samlede salg til foodservice på 9 pct., som bidrager til omsætning af såvel økologiske som konventionelle varer.

Foodserviceleverandører med økologiske varer i sortimentet tegner sig for mere end 90 pct. af det samlede salg til foodservice, da de største grossister næsten uden undtagelse fører økologiske varer som en del af sortimentet.

Offentlige køkkener købte økologiske varer for 725 mio. kr.

Den offentlige sektors køkkener stod skønsmæssigt for 44 pct. af det økologiske marked til foodservice - svarende til 725 mio. kr. Det er en stigning fra ca. 526 mio. kr. i 2014. Den offentlige sektor fordeler sig med 32 pct. af salget til offentlige institutioner (hospitaler, børnehaver, uddannelse o.l.) og yderligere 12 pct. til kantiner på offentlige arbejdspladser.

Den private sektor aftog de resterende 56 pct. - svarende til ca. 936 mio. kr. Heraf udgjorde kantiner på private arbejdspladser 28 pct. og hoteller, restauranter, caféer o.l. 23 pct. Endelig aftog andre former for foodservice, fx diner transportable og take-away, 6 pct. af det samlede salg.

Den offentlige sektors andel af det samlede salg er steget fra 40 pct. i 2014 til 44 pct. i 2015. I den private sektor er andelen er faldet fra 60 pct. i 2014 til 56 pct. i 2015. Der er dog stor stigning i salget i kr. i begge sektorer

Salg af økologiske varer til foodservice - efter kundegrupper. 2015

Lille salg af fersk kød til storkøkkenerne

Kød, fjerkræ og fisk udgjorde kun 3 pct. af det samlede salg til foodservice. Hvis frosne varer inkluderes, kommer andelen dog op på 6 pct. Det er lidt lavere end detailhandlen, hvor de samme varer udgjorde 8 pct. af salget af økologiske varer.

Mejerivarer udgjorde 36 pct. af det samlede salg af økologiske varer til foodservice i 2015. Herefter udgjorde kolonialvarer den største andel af salget med 34 pct. Frugt og grønt tegnede sig for 20 pct. af salget og frostvarer for 8 pct.

Salg af økologiske varer til foodservice - efter varegrupper. 2015

Salg af økologiske varer til foodservice - efter varegrupper

Varegruppe

2014

2015

2014

2015

 

mio. kr.

pct.

I alt

1304,3

1661,4

100,0

100,0

Mejeri

497,0

599,0

38,1

36,1

Kolonial

436,3

556,8

33,5

33,5

Frugt og grønt

241,9

334,7

18,5

20,1

Frost

89,3

125,0

6,8

7,5

Kød, fjerkræ og fisk

39,8

45,9

3,0

2,8

Frugt og grønt inkl. frost

257,3

355,6

19,7

21,4

Kød, fjerkræ og fisk inkl. frost

67,4

96,3

5,2

5,8

Anm.: Tallene viser fødevareleverandørers salg til disse køkkener, dvs. grossistpriser ekskl. moms.
Det samlede salg er mere sikkert end salget fordelt på de fem overordnede varegrupper.

Salg af økologiske varer til foodservice - efter kundegrupper

Kundegruppe

2014

2015

2014

2015

 

mio. kr.

pct.

I alt

1304,3

1661,4

100,0

100,0

Offentlige institutioner

392,5

533,1

30,1

32,1

Kantiner på offentlige arbejdspladser

133,7

192,3

10,2

11,6

Kantiner på private arbejdspladser

324,0

458,2

24,8

27,6

Hoteller, restauranter, caféer o.l.

314,9

379,9

24,1

22,9

Andet (fx diner transportable, take-away)

139,3

97,9

10,7

5,9

Offentlig sektor i alt

526,2

725,4

40,3

43,7

Privat sektor i alt

778,1

936,0

59,7

56,3

Anm.: Ved kundegrupper forstås den institution, virksomhed m.m. hvor maden serveres.
Offentlige institutioner: Hospitaler, børnehaver, uddannelse o.l. Andet: event-catering, diner transportable, take-away mv.
Det samlede salg er mere sikkert end salget fordelt på kundegrupper.

Nyt fra Danmarks Statistik

31. august 2016 - Nr. 367

Hent som PDF
Næste udgivelse: 28. august 2017

Kontakt

Kilder og metode

Der er en vis usikkerhed knyttet til resultaterne, da ikke alle virksomheder kender den økologiske omsætning præcist. Salget fordelt på kundegrupper er baseret på skøn fra virksomhederne. Tal for seneste periode er foreløbige frem til næste offentliggørelse. Fødevarestyrelsens økologiske spisemærke viser andelen af økologiske indkøbte føde- og drikkevarer: guld (90-100 pct.), sølv (60-90 pct.) og bronze (30-60 pct.). Antal spisemærker siger ikke noget om størrelsen af spisestederne.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation