Gå til sidens indhold

Virksomheders innovationsudgifter stiger

Innovation i erhvervslivet 2015

Virksomhedernes samlede udgifter til innovation i 2015 var på 47,1 mia. kr. og er dermed steget med 3,9 pct. i forhold til 2014. Det er den største stigning siden 2008, hvor udgifterne lå på samme niveau (47,2 mia. kr.). Stigningen kan primært tilskrives, at de samlede udgifter til egen forskning og udvikling (FoU) er steget med 1,5 mia. kr. eller 4,2 pct., mens udgifter til innovation i øvrigt er steget med 0,2 mia. kr. (2,5 pct.).

Virksomhedernes udgifter til innovation

Driftsudgifter til egen FoU udgør den største post

Størstedelen af de samlede innovationsudgifter udgøres af driftsudgifter - hhv. 35 mia. kr. til egen forskning og udvikling (FoU) og 4,8 mia. kr. til øvrige driftsudgifter til innovation. Tilsammen er driftsudgifterne steget med 0,7 mia. kr. eller 1,7 pct. fra 2014 til 2015. Investeringsudgifter, såsom anlægsudgifter, køb af maskinel, udstyr, software og eksterne rettigheder mv., er steget fra 6,1 mia. kr. i 2014 til 7,2 mia. kr. i 2015, svarende til 18 pct. Investeringsudgifternes stigning skyldes især øgede investeringer i FoU, som er steget fra 2,3 mia. kr. til 3,2 mia. kr., eller med 42 pct.

Næsten halvdelen af virksomhederne er innovative

44 pct. af virksomhederne var innovative i perioden 2013-2015, og det er næsten samme andel som i perioden 2012-2014. Innovation vil sige, at der er indført nye eller væsentligt forbedrede produkter, produktionsprocesser, organisatoriske eller markedsføringsmæssige tiltag. Andelen af produkt- og procesinnovative virksomheder er uændret med hhv. 21 pct. og 20 pct. Organisatorisk innovation faldt fra 29 pct. til 27 pct., og markedsføringsinnovation steg fra 27 pct. til 28 pct.

Branchemæssige forskelle i produkt- og procesinnovation

Virksomheder inden for information og kommunikation er i front med hensyn til innovation (55 pct.), og adskiller sig ved at have en større andel med produktinnovation (32 pct.) end procesinnovation (23 pct.). Også i handelsbranchen udgør produktinnovation den største andel. I andre brancher forholder det sig modsat - særligt inden for bygge- og anlægsbranchen, hvor andelen af virksomheder med procesinnovation (22 pct.) er væsentligt større end andelen med produktinnovation (5 pct.).

Andel af virksomheder med innovation. 2015*

Flere produktinnovative virksomheder i Norge og Sverige

Sammenholdt med Norge og Sverige er andelen af virksomheder med produktinnovation noget mindre i Danmark. Mens mere end hver fjerde virksomhed i Sverige (28 pct.) og Norge (27 pct.) er produktinnovativ, gælder det kun for hver femte danske virksomhed (21 pct.). Billedet er knapt så markant for procesinnovation. Her har 23 pct. af de svenske virksomheder indført nye produktionsprocesser, mens den tilsvarende andel er 20 pct. for danske virksomheder og 17 pct. for norske virksomheder.

Andel af produkt- og procesinnovative virksomheder

Nyt fra Danmarks Statistik

23. november 2016 - Nr. 487

Hent som PDF
Næste udgivelse: 14. marts 2018

Kontakt

Kilder og metode

Tabellerne er baseret på statistik innovation i erhvervslivet. Mere information om statistikområdet på www.dst.dk/fui og i statistikdokumentationerne for Erhvervslivet. Undersøgelsen er basseret på en stikprøve, og derfor er der en vis usikkerhed i opgørelsen. Se statistikdokumentation.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation