Gå til sidens indhold

Streaming dominerer musiksalget

Musik 2016

Når danskere køber musik, bliver otte ud af ti kroner brugt på streaming. Det er en markant stigning siden 2012, hvor kun fire ud af ti kroner blev brugt på streaming. Streamingtjenesterne har i perioden styrket deres position og er med en markedsandel på 80 pct. i 2016 det mest dominerende format. Fysiske medier er faldet fra at udgøre næsten halvdelen af musiksalget i 2012 til at udgøre 11 pct. i 2016. Tjenester, hvor man køber og downloader musik til en afspiller, er faldet fra at udgøre 28 pct. i 2012 til at udgøre under 10 pct. i 2016 og har dermed den mindste andel af musiksalget. Digitale downloads ser dermed ud til at have været et overgangsfænomen mellem salg af musik på fysiske medier og streaming.

Salg af musik fordelt på distributionsformer

Vækst i musiksalget for femte år i træk

Siden 2012, hvor streaming af musik for første gang indgik i statistikken, er salget af musik steget hvert år. I 2012 udgjorde musiksalget 408 mio. kr., hvilket i 2016 er steget til 494 mio. kr., som er en stigning på 20 pct. Dette skal ses i lyset af, at musiksalget frem til 2012 havde været faldende over en længere periode.

International musik trækker stigningen

Den samlede musikomsætning i Danmark steg til næsten en halv mia. kr. i 2016. Stigningen er udelukkende drevet af en stigning i salget af international musik. I 2012 udgjorde det danske musiksalg knapt halvdelen af det samlede salg. Dette er i 2016 faldet til en tredjedel, hvilket svarer til et fald fra 200 mio. kr. til 167 mio. kr. Dansk og internationalt musiksalg er defineret ud fra, hvor producenten er hjemmehørende. Som hovedregel er musikken kategoriseret som dansk, når indspilningen er foretaget af kunstnere hjemmehørende i Danmark.

Salg af musik fordelt på dansk og international musik

Streaming af dansk musik halter efter

Udviklingen i salget af dansk musik er særlig tydelig i væksten i streaming af musik. Streamning af udenlandsk musik er steget med en faktor fem fra 2012-2016. Streaminen steg fra 57 mio. kr. i 2012 til 262 mio. kr. i 2016. Streaming af dansk musik steg i samme periode kun med en faktor tre fra 48 mio. kr. til 131 mio. kr. For udenlandsk musik betyder det, at faldet i salg af musik på fysiske medier og digitale downloads mere end opvejes af stigningen i streaming af musik, mens det ikke er tilfældet for dansk musik.

En forklaring på denne udvikling kan være, at de yngre aldersgrupper, der typisk er store musikforbrugere, i højere grad bruger de nye digitale tjenester og har mere internationalt orienterede musikpræferencer end de ældre aldersgrupper. I statistikken It-anvendelse i befolkningen findes en opgørelse af anvendelsen af streamingtjenester i 2016 fordelt på aldersgrupper. Statistikken viser, at mens det er 93 pct. af 16-19 årige, der streamer musik, er det kun 27 pct. af de 60-74 årige og 17 pct. af de 75-89 årige.

Nyt fra Danmarks Statistik

3. juli 2017 - Nr. 281

Hent som PDF
Næste udgivelse: 1. juni 2018

Kontakt

Kilder og metode

Musikstatistikken er baseret på data fra pladeselskabernes brancheorganisation (IFPI) og organisationerne KODA og Gramex, der forvalter rettighedsbetalingerne.Der er suppleret med oplysninger fra NCB¿s officielle regnskaber. Kulturvaneundersøgelsen er en kvartalsvis statistik som baserer sig på ca. 3.000 gennemførte interviews blandt et repræsentativt udsnit af befolkningen i alderen 16 år og over. Læs mere om kulturvaneundersøgelsen.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation