Ingen stigning i forbrugerpriserne
Forbruger- og nettoprisindeks marts 2016
Der var ingen stigning i det samlede forbrugerprisindeks i marts i forhold til samme måned sidste år. Det er den laveste årlige stigning i forbrugerprisindekset siden januar 2015. I februar var den årlige prisændring 0,3 pct. Lavere årlige prisændringer på især fødevarer, bøger og møbler har isoleret set trukket årsstigningen ned i forhold til sidste måned. Det er helt overvejende prisfald på varer, som holder årsstigningen i det samlede forbrugerprisindeks nede. I marts faldt priserne på varer, som udgøres af bl.a. mad, tøj, møbler, biler, benzin og elektronik, med 2,0 pct. i forhold til samme måned sidste år. I samme periode steg priserne på tjenester, som udgøres af bl.a. husleje, tandlæge, transport- og kulturtjenester, forsikringer samt bankgebyrer, med 1,8 pct. Siden 2013 har der i høj grad været prisfald på varer, der bidrager til at trække prisstigningen ned.
Størst prisstigning på bankgebyrer og forsikringer det seneste år
Den største prisstigning det seneste år er på andre varer og tjenester. Stigningen på 2,7 pct., skyldes især højere priser på bankgebyrer og forsikringer. Beklædning og fodtøj havde det største prisfald på 4,1 pct., hvilket hovedsageligt skyldes lavere priser på tøj.
Højere priser på tøj og sko den seneste måned
Den seneste måned har beklædning og fodtøj haft den største prisstigning (5,9 pct.), hvilket i høj grad skyldes udsalgsafslutning og nye kollektioner. Kommunikation faldt 1,6 pct., hvilket især skyldes lavere priser på mobiltelefontjenester.
Tøj, benzin og diesel samt sko trak indekset op
Fra februar til marts steg forbrugerprisindekset 0,1 pct. Tøj, benzin og diesel samt sko trak isoleret set forbrugerprisindekset op med 0,33 procentpoint.
Forbrugerprisindeks, nettoprisindeks og det EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP)
|
|
2015 |
2016 |
Ændring i pct. |
|||
|
Vægte pr. januar 2016 |
Marts |
Februar |
Marts |
Feb. 2016 |
Feb. 2015 |
Mar. 2015 |
|
indeks 2015 = 100 |
||||||
Forbrugerprisindeks i alt |
100,00 |
100,2 |
100,1 |
100,2 |
0,1 |
0,3 |
0,0 |
Fødevarer og ikke-alkoholiske drikkevarer |
12,17 |
99,7 |
99,9 |
99,0 |
-0,9 |
0,7 |
-0,7 |
Alkoholiske drikkevarer og tobak |
3,94 |
100,0 |
99,8 |
100,0 |
0,2 |
0,0 |
0,0 |
Beklædning og fodtøj |
4,56 |
103,7 |
94,0 |
99,5 |
5,9 |
-2,3 |
-4,1 |
Bolig |
29,42 |
100,2 |
101,0 |
100,9 |
-0,1 |
0,7 |
0,7 |
Boligudstyr, husholdningstjenester |
5,23 |
100,8 |
101,1 |
100,7 |
-0,4 |
1,0 |
-0,1 |
Sundhed |
3,07 |
100,2 |
99,1 |
99,3 |
0,2 |
-0,9 |
-0,9 |
Transport |
11,82 |
100,1 |
97,4 |
97,8 |
0,4 |
-2,4 |
-2,3 |
Kommunikation |
2,15 |
101,8 |
100,1 |
98,5 |
-1,6 |
-1,6 |
-3,2 |
Fritid og kultur |
10,92 |
100,2 |
101,6 |
100,6 |
-1,0 |
0,5 |
0,4 |
Uddannelse |
0,87 |
99,2 |
101,7 |
101,7 |
0,0 |
2,5 |
2,5 |
Restauranter og hoteller |
6,22 |
100,0 |
100,5 |
101,1 |
0,6 |
1,3 |
1,1 |
Andre varer og tjenester |
9,63 |
99,2 |
101,8 |
101,9 |
0,1 |
2,7 |
2,7 |
Varer |
48,77 |
100,8 |
98,3 |
98,8 |
0,5 |
-1,2 |
-2,0 |
Tjenester |
51,23 |
99,7 |
101,8 |
101,5 |
-0,3 |
1,7 |
1,8 |
Forbrugerprisindeks ekskl. energi og ikke-forarbejdede fødevarer |
|
100,1 |
100,6 |
100,6 |
0,0 |
0,8 |
0,5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nettoprisindeks i alt |
|
100,2 |
100,4 |
100,4 |
0,0 |
0,6 |
0,2 |
HICP i alt |
• |
100,2 |
99,8 |
99,9 |
0,1 |
0,1 |
-0,3 |
HICP-CT i alt |
• |
100,2 |
99,9 |
100,0 |
0,1 |
0,2 |
-0,2 |
Vækstbidrag til forbrugerprisindekset (FPI) i procentpoint
|
Feb. - mar. 2016 |
|
|
Mar. 2015 - mar. 2016 |
||
|
|
pct. |
|
|
|
pct. |
Ændring i forbrugerprisindekset |
|
0,1 |
|
Ændring i forbrugerprisindekset |
|
0,0 |
|
vægt i FPI |
vækstbidrag |
|
|
vægt i FPI |
vækstbidrag |
Største positive bidrag |
|
|
|
Største positive bidrag |
|
|
Tøj |
3,65 |
0,19 |
|
Husleje |
20,35 |
0,36 |
Benzin og diesel |
2,89 |
0,09 |
|
Bankgebyrer |
1,71 |
0,14 |
Sko |
0,91 |
0,05 |
|
Bøger |
0,37 |
0,08 |
Største negative bidrag |
|
|
|
Største negative bidrag |
|
|
Charterrejser |
1,46 |
-0,13 |
|
Benzin og diesel |
2,89 |
-0,32 |
Flyrejser |
0,59 |
-0,04 |
|
Tøj |
3,65 |
-0,20 |
Møbler og boligudstyr |
1,82 |
-0,04 |
|
Mælk, ost og æg |
1,65 |
-0,09 |
Nyt fra Danmarks Statistik
11. april 2016 - Nr. 171
Hent som PDF
Næste udgivelse: 10. maj 2016
Kontakt
- Maya Drewsen, tlf. 39 17 34 39
- Christian Lindeskov, tlf. 39 17 34 35
Kilder og metode
Forbrugerprisindekset (FPI) og det danske EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP) opgøres på grundlag af de priser, forbrugerne betaler for varer og tjenester, altså inklusive moms og afgifter. I FPI indgår prisudviklingen for ejerboliger, beregnet ved estimerede lejeværdier, mens prisudviklingen for ejerboliger ikke indgår i HICP. Nettoprisindekset beregnes derimod ved så vidt muligt at fratrække indirekte skatter og afgifter, mens tilskud til nedsættelse af priserne tillægges. HICP-CT beregnes ved at fastholde satserne på de indirekte skatter og afgifter på niveauet fra december året før.
Statistikdokumentation
- EU-harmoniseret forbrugerprisindeks (HICP samt HICP-CT)
- Forbrugerprisindeks
- Huslejeundersøgelsen
- Nettoprisindeks