Gå til sidens indhold

Udenlandske lastvogne har større markedsandel

Godstransport med udenlandske lastbiler 2014

Der blev fragtet 23,5 mio. ton gods mellem Danmark og udlandet i 2014, hvilket er et fald på 9 pct. i forhold til året før. De udenlandske lastbiler fragtede 19 mio. ton gods, og i forhold til året før svarer det til et fald på 6 pct. Transporten med danske lastbiler faldt 18 pct., og samlet steg de udenlandske lastvognes markedsandel til 80 pct. fra 78 pct. i 2013.

Godsmængde til og fra Danmark med dansk og udenlandsk lastbil

Danske lastbilers andel af transportarbejdet var uændret

Udenlandske lastbilers andel af transporten mellem Danmark og udlandet er øget markant fra 2000-2010, og har siden 2006 været større end den danske. Hele 84 pct. af transportarbejdet ved kørsel med lastbil mellem Danmark og udlandet er kørt med biler, som var indregistreret i udlandet - det var uændret i forhold til året før.

De udenlandske lastbilers andel af fragtmængden var størst ved transporter fra udlandet til Danmark, formentlig som følge af afsendernes tættere kontakt til nationale transportfirmaer. Således kom 84 pct. af godset fra udlandet til Danmark med udenlandsk lastbil, mens 75 pct. af godset til udlandet kørte med udenlandsk bil.

Mest transport med tyske, polske og nederlandske lastbiler

Gods med udenlandske lastbiler blev især kørt med biler, der var indregistreret i Tyskland, Polen og Nederlandene. Tyske lastbiler håndterede 45 pct. af den fragtmængde, som blev kørt af udenlandske lastbiler. Lastbiler fra Polen stod for 22 pct. og nederlandske lastbiler for 6 pct. Fra 2013 til 2014 er de tyske lastbilers markedsandel steget med 2 procentpoint, mens polske bilers andel er faldet 2 procentpoint.

 

Hvis man fordeler transportarbejdet med udenlandske lastbiler efter bilens nationalitet, er de tyske lastbilers andel mindre, end hvis man fordeler efter godsvægt. Dette skyldes formentlig, at transport med tyske biler hovedsageligt foregår mellem Danmark og Nordtyskland. Derimod får transporter med motorkøretøjer fra flere andre lande en større andel. Tyskland havde en andel på 27 pct. af transportarbejdet, mens Polen havde en andel på 28 pct.

Transport mellem Danmark og udlandet efter bilens nationalitet

 

I alt

Fra Danmark

Til Danmark

I alt

Fra Danmark

Til Danmark

 

1.000 ton

mio. tonkm

Udenlandsk lastbil

 

 

 

 

 

 

I alt 2004

12581

5036

7545

9506

3831

5675

I alt 2013

20088

9129

10959

14774

6593

8181

I alt 2014

18814

8222

10592

12846

5502

7344

Østrig

55

21

34

63

25

38

Litauen

840

413

427

950

460

491

Luxembourg

69

34

35

38

18

20

Nederlandene

1093

415

678

819

293

526

Norge

482

173

310

342

103

239

Polen

4172

1919

2253

3554

1645

1910

Slovakiet

559

291

269

528

276

251

Sverige

188

36

152

44

6

38

Tjekkiet

485

214

271

565

238

328

Tyskland

8488

3606

4882

3503

1396

2107

Ungarn

208

100

108

246

120

127

Øvrige EU-lande

376

566

701

404

653

893

Dansk lastbil 2013

4727

2726

2001

2405

1428

977

 

pct.

Dansk markedsandel 2004

56

63

50

55

62

49

Dansk markedsandel 2013

22

28

17

16

20

13

Dansk markedsandel 2014

20

25

16

16

21

12

Anm.: Omfatter kørsel med udenlandske lastbiler, der er indregistreret i et EU-land eller EFTA-land. Kørsel med biler fra de i 2004 optagne EU-lande er medregnet fra 2000.

Kilde: Eurostat og Danmarks Statistik.

Nyt fra Danmarks Statistik

1. oktober 2015 - Nr. 474

Hent som PDF
Næste udgivelse: Ingen planlagt

Kontakt

Kilder og metode

Statistikken er baseret på stikprøveundersøgelser udført i EU-landene og EFTA-landene, iht. EF Rådsforordning 1172/99 om statistisk registrering af vejgodstrafikken. Hvert land indsamler oplysninger om transporter med lastbiler registreret i det pågældende land og rapporterer data til Eurostat.Opgørelse er baseret på data leveret af Eurostat.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation