Udenlandske lastvogne har større markedsandel
Godstransport med udenlandske lastbiler 2014
Der blev fragtet 23,5 mio. ton gods mellem Danmark og udlandet i 2014, hvilket er et fald på 9 pct. i forhold til året før. De udenlandske lastbiler fragtede 19 mio. ton gods, og i forhold til året før svarer det til et fald på 6 pct. Transporten med danske lastbiler faldt 18 pct., og samlet steg de udenlandske lastvognes markedsandel til 80 pct. fra 78 pct. i 2013.
Danske lastbilers andel af transportarbejdet var uændret
Udenlandske lastbilers andel af transporten mellem Danmark og udlandet er øget markant fra 2000-2010, og har siden 2006 været større end den danske. Hele 84 pct. af transportarbejdet ved kørsel med lastbil mellem Danmark og udlandet er kørt med biler, som var indregistreret i udlandet - det var uændret i forhold til året før.
De udenlandske lastbilers andel af fragtmængden var størst ved transporter fra udlandet til Danmark, formentlig som følge af afsendernes tættere kontakt til nationale transportfirmaer. Således kom 84 pct. af godset fra udlandet til Danmark med udenlandsk lastbil, mens 75 pct. af godset til udlandet kørte med udenlandsk bil.
Mest transport med tyske, polske og nederlandske lastbiler
Gods med udenlandske lastbiler blev især kørt med biler, der var indregistreret i Tyskland, Polen og Nederlandene. Tyske lastbiler håndterede 45 pct. af den fragtmængde, som blev kørt af udenlandske lastbiler. Lastbiler fra Polen stod for 22 pct. og nederlandske lastbiler for 6 pct. Fra 2013 til 2014 er de tyske lastbilers markedsandel steget med 2 procentpoint, mens polske bilers andel er faldet 2 procentpoint.
Hvis man fordeler transportarbejdet med udenlandske lastbiler efter bilens nationalitet, er de tyske lastbilers andel mindre, end hvis man fordeler efter godsvægt. Dette skyldes formentlig, at transport med tyske biler hovedsageligt foregår mellem Danmark og Nordtyskland. Derimod får transporter med motorkøretøjer fra flere andre lande en større andel. Tyskland havde en andel på 27 pct. af transportarbejdet, mens Polen havde en andel på 28 pct.
Transport mellem Danmark og udlandet efter bilens nationalitet
|
I alt |
Fra Danmark |
Til Danmark |
I alt |
Fra Danmark |
Til Danmark |
|
1.000 ton |
mio. tonkm |
||||
Udenlandsk lastbil |
|
|
|
|
|
|
I alt 2004 |
12581 |
5036 |
7545 |
9506 |
3831 |
5675 |
I alt 2013 |
20088 |
9129 |
10959 |
14774 |
6593 |
8181 |
I alt 2014 |
18814 |
8222 |
10592 |
12846 |
5502 |
7344 |
Østrig |
55 |
21 |
34 |
63 |
25 |
38 |
Litauen |
840 |
413 |
427 |
950 |
460 |
491 |
Luxembourg |
69 |
34 |
35 |
38 |
18 |
20 |
Nederlandene |
1093 |
415 |
678 |
819 |
293 |
526 |
Norge |
482 |
173 |
310 |
342 |
103 |
239 |
Polen |
4172 |
1919 |
2253 |
3554 |
1645 |
1910 |
Slovakiet |
559 |
291 |
269 |
528 |
276 |
251 |
Sverige |
188 |
36 |
152 |
44 |
6 |
38 |
Tjekkiet |
485 |
214 |
271 |
565 |
238 |
328 |
Tyskland |
8488 |
3606 |
4882 |
3503 |
1396 |
2107 |
Ungarn |
208 |
100 |
108 |
246 |
120 |
127 |
Øvrige EU-lande |
376 |
566 |
701 |
404 |
653 |
893 |
Dansk lastbil 2013 |
4727 |
2726 |
2001 |
2405 |
1428 |
977 |
|
pct. |
|||||
Dansk markedsandel 2004 |
56 |
63 |
50 |
55 |
62 |
49 |
Dansk markedsandel 2013 |
22 |
28 |
17 |
16 |
20 |
13 |
Dansk markedsandel 2014 |
20 |
25 |
16 |
16 |
21 |
12 |
Anm.: Omfatter kørsel med udenlandske lastbiler, der er indregistreret i et EU-land eller EFTA-land. Kørsel med biler fra de i 2004 optagne EU-lande er medregnet fra 2000. |
Kilde: Eurostat og Danmarks Statistik. |
Nyt fra Danmarks Statistik
1. oktober 2015 - Nr. 474
Hent som PDF
Næste udgivelse: Ingen planlagt
Kontakt
- Peter Ottosen, tlf. 39 17 30 25
- Henriette Erichsen, tlf. 39 17 30 39
Kilder og metode
Statistikken er baseret på stikprøveundersøgelser udført i EU-landene og EFTA-landene, iht. EF Rådsforordning 1172/99 om statistisk registrering af vejgodstrafikken. Hvert land indsamler oplysninger om transporter med lastbiler registreret i det pågældende land og rapporterer data til Eurostat.Opgørelse er baseret på data leveret af Eurostat.