Gå til sidens indhold

Stabil stigning i forbrugerpriserne

Forbruger- og nettoprisindeks juli 2015

Ændret 12. august 2015 kl. 09:05

Der er desværre konstateret fejl i underindekset andre varer og tjenester for juli i tabellen på side 2. Tallet var angivet til 150,9, men skulle have været 150,8. Tallet er rettet og markeret med rødt.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Det samlede forbrugerprisindeks steg 0,7 pct. i juli i forhold til samme måned sidste år. Forbrugerprisindekset fratrukket energi og ikke-forarbejdede fødevarer, som er en ofte anvendt indikator for den underliggende inflationstakt, steg imidlertid 1,2 pct. i samme periode. Dermed befinder den underliggende inflationstakt sig fortsat på et højt niveau set i forhold til det seneste år. Årsstigningen i det samlede forbrugerprisindeks bliver holdt nede af prisudviklingen på bl.a. fjernvarme og fyringsolie, som isoleret set har trukket årsstigningen ned med samlet 0,33 procentpoint. I juni var den årlige prisændring i det samlede forbrugerprisindeks ligeledes 0,7 pct. Højere årlige prisændringer på bl.a. tøj og bankgebyrer har isoleret set trukket årsstigningen lidt op i forhold til sidste måned, mens bl.a. bøger samt restaurant- og cafebesøg har trukket i den modsatte retning.

Procentvis stigning over 12 måneder i forbrugerprisindekset

Størst prisstigning på sko og undervisning det seneste år

Det seneste år er priserne steget mest på beklædning og fodtøj. Stigningen på 3,3 pct. skyldes især højere priser på sko. Uddannelse er steget 2,8 pct., hvilket kan henføres til højere priser for at gå på privatskole. Kommunikation havde det største prisfald på 4,5 pct., hvilket primært skyldes lavere priser på teletjenester.

Lavere priser på tøj og sko den seneste måned

Den seneste måned har beklædning og fodtøj haft det største prisfald (minus 7,2 pct.). Prisfaldet skyldes især sommerudsalg på tøj og sko. Restauranter og hoteller faldt 1,0 pct., primært på grund af lavere priser på restaurant- og cafebesøg.

Tøj, bøger samt restaurant- og cafebesøg trak indekset ned

Fra juni til juli faldt forbrugerprisindekset 0,1 pct. Tøj, bøger samt restaurant- og cafebesøg trak isoleret set forbrugerprisindekset ned med 0,40 procentpoint. Omvendt trak prisstigninger på især charterrejser, bankgebyrer og leje af fritidsbolig forbrugerprisindekset op.

Forbrugerprisindeks, nettoprisindeks og det EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP)

 


 

2014

2015

Ændring i pct.

 

Vægte pr. januar 2015

Juli

Juni

Juli

Juni 2015
- juli 2015

Juni 2014
- juni 2015

Juli 2014
- juli 2015

 

indeks 2000 = 100

Forbrugerprisindeks i alt

100,00

130,6

131,6

131,5

-0,1

0,7

0,7

Fødevarer og ikke-alkoholiske drikkevarer

11,61

135,0

136,4

136,4

0,0

1,4

1,0

Alkoholiske drikkevarer og tobak

3,97

134,5

134,9

134,8

-0,1

-0,1

0,2

Beklædning og fodtøj

4,56

92,3

102,7

95,3

-7,2

0,1

3,3

Bolig

31,51

146,5

146,6

146,8

0,1

0,1

0,2

Boligudstyr, husholdningstjenester

5,04

117,7

118,7

119,5

0,7

2,2

1,5

Sundhed

2,96

122,0

123,3

122,9

-0,3

1,1

0,7

Transport

11,77

131,1

130,8

131,3

0,4

0,2

0,2

Kommunikation

1,89

77,3

74,0

73,8

-0,3

-4,9

-4,5

Fritid og kultur

10,60

104,0

103,9

104,8

0,9

1,3

0,8

Uddannelse

0,81

198,3

203,8

203,8

0,0

2,8

2,8

Restauranter og hoteller

5,66

142,7

144,7

143,3

-1,0

1,2

0,4

Andre varer og tjenester

9,63

147,2

149,0

150,8

1,2

1,4

2,4

Varer

48,83

118,5

119,2

118,2

-0,8

-0,3

-0,3

Tjenester

51,17

145,3

146,6

147,7

0,8

1,4

1,7

 

 

 

 

 

 

 

 

Nettoprisindeks i alt

 

132,4

133,5

133,6

0,1

0,8

0,9

 

 

HICP i alt

117,4

118,1

118,0

-0,1

0,4

0,5

HICP-CT i alt

116,0

116,6

116,5

-0,1

0,4

0,4

Vækstbidrag til forbrugerprisindekset (FPI) i procentpoint

 

Juni - juli 2015

 

 

Juli 2014 - juli 2015

 

 

pct.

 

 

 

pct.

Ændring i forbrugerprisindekset

 

-0,1

 

Ændring i forbrugerprisindekset

 

0,7

 

vægt i FPI
i pct.

vækstbidrag
i procentpoint

 

 

vægt i FPI
i pct.

vækstbidrag
i procentpoint

Største positive bidrag

 

 

 

Største positive bidrag

 

 

Charterrejser

1,43

0,15

 

Husleje

21,28

0,42

Finansielle tjenester

2,32

0,10

 

Finansielle tjenester

2,32

0,19

Leje af fritidsboliger

0,88

0,09

 

Sko

0,91

0,08

Største negative bidrag

 

 

 

Største negative bidrag

 

 

Tøj

3,65

-0,29

 

Fjernvarme

2,39

-0,21

Bøger

0,47

-0,07

 

Fyringsolie

0,56

-0,12

Restaurant- og cafebesøg

4,57

-0,04

 

Mælk, ost og æg

1,57

-0,10

Nyt fra Danmarks Statistik

10. august 2015 - Nr. 384

Hent som PDF
Næste udgivelse: 10. september 2015

Kontakt

Kilder og metode

Forbrugerprisindekset (FPI) og det danske EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP) opgøres på grundlag af de priser, forbrugerne betaler for varer og tjenester, altså inklusive moms og afgifter. I FPI indgår prisudviklingen for ejerboliger, beregnet ved estimerede lejeværdier, mens prisudviklingen for ejerboliger ikke indgår i HICP. Nettoprisindekset beregnes derimod ved så vidt muligt at fratrække indirekte skatter og afgifter, mens tilskud til nedsættelse af priserne tillægges. HICP-CT beregnes ved at fastholde satserne på de indirekte skatter og afgifter på niveauet fra december året før.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation