Detailsalget stiger
Detailomsætningsindeks marts 2015
Ændret 06. november 2017 kl. 09:23Oplysningerne om detailomsætningsindekset er revideret som følge af, at en større virksomhed, der indberetter til statistikken, har ændret sine tal tilbage fra januar 2015 til september 2017. Datamaterialet er derfor blevet rettet, og desuden er enkelte øvrige indberetninger, som er indkommet for sent, medtaget i den reviderede opgørelse. Tallene i denne offentliggørelse er derfor ikke længere aktuelle. Revisionerne har betydet beskedne ændringerne i pct. fra måned til måned, og at niveauet samlet set er en anelse højere end tidligere offentliggjorte tal. De reviderede tal inden for alle varegrupper kan ses på DETA11 og DETA21 i Statistikbanken.
Fra februar til marts steg detailsalget 0,5 pct. Detailsalget i første kvartal 2015 var 0,2 pct. højere end i fjerde kvartal 2014 og 1,8 pct. højere end i første kvartal 2014. Der var i marts fremgang i alle tre varegrupper. Størst stigning var der i salget af beklædning mv., der steg 1,6 pct., mens salget af andre forbrugsvarer steg 0,7 pct. Der var en lille fremgang på 0,1 pct. i salget af fødevarer og andre dagligvarer. Tallene er korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage.
Dankortomsætningen steg endnu mere
De faktiske tal, hvor der hverken korrigeres for prisudvikling, sæsonudsving eller effekten af handelsdage, viser, at detailsalget steg 16,5 pct. fra februar til marts. Til sammenligning steg dankortomsætningen i samme periode med 22,8 pct., ifølge Nets. Det er ikke usædvanligt, at der er forskel på den månedlige udvikling i detailsalget og dankortomsætningen. Generelt vil dankortomsætningen udvikle sig mere positivt, da danskerne fortsat i stigende grad anvender dankort som betalingsmiddel. I den enkelte måned kan der dog være andre forklaringer.
I marts er det normalt sådan, at dankortomsætningen stiger 3-6 procentpoint mere end detailsalget. En del af forklaringen kan i visse år findes i udviklingen i brugtvognshandelen, som er et af de områder, hvor der er udbredt brug af dankort som betalingsmiddel, men som ikke er med i statistikken for detailomsætning. Antallet af genregistreringer af personbiler i husholdningerne, som er en god indikator for bilforhandlernes salg af brugte biler til private, steg 28,4 pct. fra februar til marts.
Nedgang for radio- og tv-forretninger i februar
Salget i branchen radio- og tv-forretninger var i februar 15 pct. lavere end i samme måned året før. Derimod havde branchen for detailhandel med computere, ydre enheder og software et salg, der var 7 pct. højere end i samme måned året før. Branchetallene er ikke korrigeret for prisudvikling, sæsonudsving eller effekten af handelsdage.
Indgår internethandel i tallene?
Detailomsætningsindekset er baseret på omsætningstal indberettet af danske detailvirksomheder. Heri indgår også danske internetbutikker. Den internethandel, der ikke indgår i tallene, er altså internethandel, der ikke er foretaget i danske detailvirksomheder, fx danskeres køb hos udenlandske internetbutikker og internethandel direkte hos produktions- eller engrosvirksomheder. Køb af tjenester som fx rejser og mobiltelefoni indgår slet ikke i detailomsætningsindekset, og det er områder, hvor internethandlen udgør en stor del af omsætningen.
Revisioner af foregående måneder
Detailsalget steg 0,2 pct. i januar og faldt 0,1 pct. i februar. Udviklingen er i begge måneder opjusteret med 0,1 procentpoint i forhold til seneste udgivelse. Tallene for februar og marts i denne offentliggørelse er foreløbige.
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving
|
2014 |
2015 |
|
Okt. |
Jan. |
||||||
|
Aug. |
Sept. |
Okt. |
Nov. |
Dec. |
Jan. |
Feb.* |
Mar.* |
|
2014 |
2015 |
|
indeks 2010 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
95,6 |
95,2 |
95,9 |
96,8 |
96,2 |
96,4 |
96,4 |
96,8 |
|
96,3 |
96,5 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
95,4 |
95,3 |
95,3 |
95,4 |
95,3 |
95,3 |
95,7 |
95,8 |
|
95,3 |
95,6 |
Beklædning mv. |
91,7 |
85,7 |
89,3 |
91,9 |
90,3 |
89,8 |
89,5 |
90,9 |
|
90,5 |
90,1 |
Andre forbrugsvarer |
96,8 |
97,3 |
98,2 |
99,3 |
98,6 |
99,2 |
98,7 |
99,3 |
|
98,7 |
99,1 |
|
procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder |
||||||||||
Detailhandel i alt |
0,5 |
-0,5 |
0,8 |
0,9 |
-0,6 |
0,2 |
-0,1 |
0,5 |
|
1,1 |
0,2 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
-0,2 |
-0,1 |
0,0 |
0,0 |
-0,1 |
0,0 |
0,4 |
0,1 |
|
-0,1 |
0,3 |
Beklædning mv. |
2,1 |
-6,5 |
4,1 |
3,0 |
-1,8 |
-0,5 |
-0,4 |
1,6 |
|
1,6 |
-0,5 |
Andre forbrugsvarer |
0,9 |
0,5 |
0,9 |
1,2 |
-0,7 |
0,6 |
-0,5 |
0,7 |
|
2,1 |
0,4 |
* Foreløbige tal. |
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling
|
2013 |
2014 |
2015 |
|
Jan. |
Jan. |
|||||
|
Dec. |
Jan. |
Feb. |
Mar. |
Dec. |
Jan. |
Feb.* |
Mar.* |
|
2014 |
2015 |
|
indeks 2010 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
117,1 |
87,7 |
81,3 |
91,8 |
119,8 |
89,8 |
82,0 |
94,3 |
|
86,9 |
88,7 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
106,3 |
88,9 |
83,2 |
94,2 |
108,0 |
88,2 |
84,3 |
95,9 |
|
88,8 |
89,5 |
Beklædning mv. |
126,5 |
84,7 |
67,6 |
76,8 |
130,2 |
87,4 |
66,3 |
77,6 |
|
76,4 |
77,1 |
Andre forbrugsvarer |
125,9 |
87,1 |
82,5 |
92,9 |
129,4 |
92,1 |
83,4 |
96,5 |
|
87,5 |
90,7 |
|
procentvis ændring i forhold til samme måned / tre måneder året før |
||||||||||
Detailhandel i alt |
-0,8 |
0,1 |
1,1 |
-0,3 |
2,4 |
2,5 |
0,9 |
2,7 |
|
0,2 |
2,1 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
-0,2 |
3,9 |
0,9 |
-3,4 |
1,6 |
-0,9 |
1,3 |
1,8 |
|
0,3 |
0,8 |
Beklædning mv. |
-6,6 |
-5,8 |
-1,2 |
-3,3 |
2,9 |
3,2 |
-2,0 |
1,0 |
|
-3,6 |
0,9 |
Andre forbrugsvarer |
0,0 |
-2,2 |
1,6 |
3,6 |
2,8 |
5,7 |
1,1 |
3,9 |
|
1,0 |
3,6 |
* Foreløbige tal. |
Nyt fra Danmarks Statistik
22. april 2015 - Nr. 191
Hent som PDF
Næste udgivelse: 22. maj 2015
Kontakt
- Kari Anne Janisse, tlf. 39 17 36 09
- Kim Larsen, tlf. 39 17 33 58
Kilder og metode
Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var: fødevarer og andre dagligvarer 44,4 pct., beklædning mv. 8,2 pct., andre forbrugsvarer 47,4 pct. for 2021. Stikprøve, beregningsmetoder m.m. er beskrevet i statistikdokumentationen. Se også emnesiden detailomsætningsindeks.