Privatlivs- & Cookiepolitik

Vi bruger cookies for at give dig som bruger den bedst mulige oplevelse på dst.dk. Ved at fortsætte på siden accepterer du vores brug af cookies.

OK

Læs mere om vores Privatlivs- & Cookiepolitik her

Stadig fald i avisoplag - størst for gratisaviser

Dagblade og tidsskrifter 2014

Avisernes oplagstal fortsætter med at falde - både for landsdækkende, regionale og gratis aviser. Det samlede hverdagsoplag steg fra 2006 til 2008 efter fremkomsten af en række gratisaviser, men siden 2008 er dagbladenes samlede oplag faldet med 40 pct. I denne periode har gratisaviserne haft det største fald på 54 pct., mens de landsdækkende dagblades oplag er faldet 34 pct. og de regionale dagblade 28 pct. I 2014 var det samlede oplag på hverdage 1.106.000, fordelt på 40 pct. landsdækkende dagblade, 32 pct. regionale dagblade og 28 pct. gratisaviser. Dagbladenes samlede oplag faldt med 7 pct. fra 2013.

Dagligt oplag på dagblade

Søndagsavisernes oplag falder også

Dagbladenes søndagsoplag er faldet med 5 pct. fra 2013 til 2014. Antallet af forskellige søndagsaviser og fordelingen efter oplagsstørrelse er dog uændret fra 2013. Siden 2008 er søndagsavisernes oplag faldet 34 pct.

Antal søndagsaviser og oplag fordelt efter oplagsstørrelse

 

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

 

antal

Dagblade i alt

10

10

11

11

12

11

11

Oplag:

 

 

 

 

 

 

 

Under 19.999

-

-

1

1

2

2

2

20.000 - 49.999

1

1

1

1

1

2

2

50.000+

9

9

9

9

9

7

7

 

1.000 stk.

Oplag i alt

1006

931

877

833

764

701

667

Under 19.999

-

-

13

13

15

13

30

20.000 - 49.999

38

31

28

25

22

19

92

50.000+

969

901

835

796

728

670

545

Længere mellem avislæserne

Siden 1964 har Kulturministeriet jævnligt undersøgt danskernes kultur- og fritidsvaner. Udviklingen i oplagstallene afspejler voksne danskeres avislæsevaner. I 1964 læste 93 pct. dagligt aviser, mens blot 42 pct. af de voksne var daglige avislæsere i 2012. I samme periode steg andelen af voksne, der aldrig læser aviser, fra 3 pct. til 15 pct.

Daglige avislæsere i kulturvaneundersøgelserne

Nyt fra Danmarks Statistik

12. maj 2015 - Nr. 236

Hent som PDF
Næste udgivelse: 14. juli 2017

Kontakt

Tabeller fra Statistikbanken

Oversigt i Statistikbanken

  • Læsertal
    udgivelse og geografisk område
  • Dagblade
    nøgletal, udgivelsesdag, geografisk dækning og læsertalsinterval
  • Fagblade
    nøgletal, udgivelsesfrekvens, branche og læsertalsinterval
  • Magasiner
    nøgletal, udgivelsesfrekvens, emne og læsertalsinterval
Vis flere » « Minimer

Kilder og metode

Data er udarbejdet på grundlag af indberetninger fra Dansk Oplagskontrol. Data for de enkelte år dækker 1. halvår.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation

Seneste nyt om Film, bøger og medier