Brug af cookies

OK

Ved at benytte hjemmesiden accepterer du, at der anvendes cookies som vi og vores partnere benytter til statistik og til at optimere hjemmesiden.

Læs mere om cookies

Ligelønsstatistikken

Grafik: Ligeløntema - Danmarks StatistikHar din virksomhed 35 eller flere ansatte, så kan du modtage virksomhedens kønsopdelte lønstatistik.

Den seneste statistik der er til rådighed, er for året 2014.

Før du kan modtage statistikken

For at modtage statistikken fra Danmarks Statistik, skal en person med ledelsesmæssig tilknytning kontakte Lønsektionen i Danmarks Statistik via email: ligeloen@dst.dk eller
Charlotte Wind Von Bennigsen, 39 17 30 47.

Yderligere informationer om ligelønsstatistikken

Kønsopdelt ligelønsstatistik

Forpligtelsen til at udarbejde en kønsopdelt lønstatistik eller en redegørelse trådte i kraft den 1. januar 2007.

Det betyder, at der skal udarbejdes kønsopdelt lønstatistik på basis af indberettede lønoplysninger til den årlige lønstatistik for 2007 og de følgende år. Alle virksomheder, der indberetter lønoplysninger til den årlige lønstatistik kan rekvirere den kønsopdelte lønstatistik. 2014 er den seneste statistik der er til rådighed og kan rekvireres.

Dansk Arbejdsgiverforening og Finanssektorens Arbejdsgiverforening udarbejder ligeledes kønsopdelte lønstatistikker for deres medlemsvirksomheder. Virksomheder som er medlem af enten Dansk Arbejdsgiverforening eller Finanssektorens Arbejdsgiverforening, kan alternativt rekvirere en kønsopdelt lønstatistik hos deres respektive arbejdsgiverforening.

Den 26. maj 2014 vedtog folketinget Lov om ændring af lov om ligeløn til mænd og kvinder (Lov nr. 513).

Ændringerne omfattede virksomhedernes pligt til at udarbejde kønsopdelte lønstatistik:

  • Tidligere var virksomheder, som havde 35 eller flere ansatte, forpligtet til enten at udarbejde kønsopdelt lønstatistik eller en ligelønsredegørelse. Nu var virksomheder med ansatte svarende til mindst 10 fuldtidsbeskæftigede, og mindst 3 mænd og kvinder forpligtede.
  • Hvor en given virksomhed tidligere kunne bestille sin egen virksomhedsspecifikke kønsopdelte lønstatistik hos Danmarks Statistik, så ville statistikken fremover automatisk blive sendt til virksomhedens digitale postkasse.
  • Tidligere skulle der være 10 mænd og 10 kvinder med samme arbejdsfunktion, nu var kravet at der bare skulle være 3 mænd og 3 kvinder ansat i virksomheden, før der skulle udarbejdes en kønsopdelt lønstatistik.

Loven trådte i kraft den 1. januar 2015.

Ny lovgivning

Den 9. februar 2016 vedtog folketinget Lov om ændring af lov om ligeløn til mænd og kvinder (Lov nr. 116).

Ændringerne omfatter virksomhedernes pligt til at udarbejde kønsopdelte lønstatistik:

  • Nu er det virksomheder med 35 eller flere ansatte og 10 mænd og 10 kvinder med samme arbejdsfunktion forpligtet til enten at udarbejde kønsopdelt lønstatistik eller en ligelønsredegørelse.
  • Den virksomhedsspecifikke kønsopdelte lønstatistik bliver automatisk sendt til virksomhedens digitale postkasse.

Loven trådte i kraft den 15. februar 2016.

Danmarks Statistik vil fremsende den kønsopdelte lønstatistik for 2015 til virksomhedens digitale postkasse senest 1. september 2016, såfremt virksomhedens indberetning til den årlige lønstatistik gør det muligt.

For yderligere information, kontakt Maria Boye, 39 17 34 22. 

Kurser

Kom på kursus i at finde og bruge vores statistikker.

Kurser - Danmarks Statistik